Regeringen fastholder udskydelse af ny Storstrømsbro

Trods massive problemer med den nuværende Storstrømsbro, så vil en ny Storstrømsbro ikke stå klar før 2024, fastslår regeringen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Storstrømsbroen skal først stå klar i 2024.

Sådan lød meldingen fra regeringen på et samråd torsdag morgen omkring byggeriet af Storstrømsbroen.

Regeringen har trods massive ældningstegn på den nuværende bro valgt at sætte det planlagte byggeri af en ny Storstrømsbro på pause, sådan så broen først står klar i 2024.

- Transportministeren, han konkluder, at det er en klog beslutning at udsætte byggeriet af Storstrømsbroen, og det mener jeg selvfølgelige er en virkelig dårlig beslutning, siger Kasper Roug (Soc.Dem.)

Men ministeren mener ikke, at det kunne være anderledes.

- Problemet er, at der er en investeringsudfordring - og det den tidligere regering gjorde, var sådan set meget klogt, da de sagde, at når de alligevel ikke bliver færdige nede i Tyskland (Femernforbindelsen, red.), så kan vi jo lige så godt forlænge opførelsen af Storstrømsbroen lidt, for så kommer det til at passe sammen, og så har vi nemmere ved at få plads på investeringsbudgettet, siger Transportminister Hans Christian Schmidt (V). 

Lige nu er det er planen, at Femernforbindelsen skal være færdig i 2028.  

Meget dyrt at vedligeholde den gamle bro

Frem til 2024 vil prisen for at vedligeholde broen stort set være konstant. Derefter vil prisen for at vedligeholde den nuværende bro dog stige markant.

Derfor fastholder regeringen også, at broen skal åbne i 2024.

Storstrømsbroen ifølge den oprindeloige plan skulle stå klar i 2021 - men regeringen og de borgerlige partier valgte i forbindelse med finansloven for 2016 at udskyde åbningen til 2024.


Nyhedsoverblik