Politikere vil stoppe underskrift på Storstrømsbro: Byggefirmaer i stor korruptionssag

To af de tre firmaer bag Storstrømsbroen er involveret i en stor sag om korruption og bestikkelse. Politikere kræver handling.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Vejdirektoratet og politikerne bør stoppe den planlagte underskrivelse af kontrakten til byggeriet af en ny Storstrømsbro tirsdag. Det mener Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti. Det skriver fagbladet 3F.

Skandaleprojekt skal redde Venedig

Meldingen kommer efter mediet mandag kunne fortælle, at to ud af tre entreprenørfirmaer bag den nye bro er involveret i en omfattende korruptionsskandale i Italien. Det drejer sig om firmaerne Condotte og Grandi Lavori Fincosit, og tidligere ledere i selskabet er idømt millionbøder i sagen. 

Selskaberne selv understreger, at de ikke er blevet dømt – kun tidligere ledere i selskaberne er blevet straffet. Firmaets advokat bekræfter dog overfor Fagbladet 3F at de skal møde i retten i sagen den 21. december.

Socialdemokrat: Vi skal have ordnede forhold

Dansk Folkeparti har nu indkaldt transportminister Ole Birk Olesen (LA) til et hastesamråd om sagen. 

Og også socialdemokraternes Mattias Tesfaye er stærkt kritisk efter afsløringen.

- Jeg vil kraftigt opfordre ministeren til at trække i håndbremsen nu, så vi får undersøgt det her til bunds, før der skrives under, skriver han på Facebook. 

- Der skal være ordnede forhold på statens byggepladser. Vi skal være sikre på, at skattekroner ikke går til korruption og svindel, siger han.

Den nye bro

Den nye Storstrømsbro koster 2,1 milliarder kroner – og dertil kommer landanlæggene. Fire forskellige joint ventures bør på kontrakten med at bygge den nye bro.

Den nye bro skal bygges af præfabrikerede elementer, der skal støbes på den nærliggende Masnedø, og så efterfølgende skal sejles på plads i Storstrømmen.

Den nye bro skal sammen med en ny Masnedsund-bro give både togrejsende, cyklister, fodgængere, bilister og motorcyklister let adgang mellem Sjælland og Falster.