Politikere enige: Giver 18-timers ultimatum til kriseramt selskab bag Storstrømsbro

Forligspartierne giver tirsdag et ultimatum til et af selskaberne bag den nye Storstrømsbro. Skaf en underskrift inden i morgen middag - ellers så er I fyret.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Skaf en underskrift inden onsdag klokken 12.00 - ellers så er I fyret.

Sådan lyder beskeden fra forligspartierne bag Transportforliget til et af selskaberne bag den nye Storstrømsbro.

Forligspartierne har netop afholdt et møde med transportminister Ole Birk Olesen tirsdag sidst på eftermiddagen. Her var ordførerne samlet for at drøfte byggeriet af den nye Storstrømsbro - især med fokus på den økonomiske situation for en af bygherrerne, Condotte.

På mødet gav politikerne grønt lys for to af de tre selskaber, der skal bygge broen - men Condotte får 18 timer til at skaffe en underskrift fra retten i Rom, der skal dokumentere, at selskabet er finansielt stærkt nok til at påtage sig opgaven. 

Kriseramt selskab i fokus

Condotte er i øjeblikket under rekonstruktion - og derfor skruer politikerne nu tommelskruerne på overfor selskabet, der med underskriften skal dokumentere, at alt er i orden - ellers får selskabet ikke lov til at fuldføre opgaven.

Og politikerne er glade for beslutningen.

- Hvis de ikke leverer underskriften, så får de sparket. Så kan vi fortsætte med de to andre selskaber bag, siger Magnus Heunicke til TV ØST. Han fortæller, at de to øvrige selskaber har forhøjet deres økonomiske garanti, sådan så de kan overtage opgaven alene, hvis Condotte ikke kan fortsætte.

Og det er den rigtige beslutning at holde fast i det oprindelige konsortium - med det ultimatum, der er givet til Condotte. Det siger Villum Christensen (LA).

- Det er den rigtige beslutning. På denne måde kan vi være sikre på, at alt er, som det skal være, siger han til TV ØST. 

- Nu har vi finkæmmet selskabernes økonomi, og jeg mener, at det ser godt ud. Men det er klart, at hvis Condotte ikke kan skaffe en underskrift, så må vi sige tak for denne gang, siger Villum Christensen. Han understreger, at man på denne måde også sikrer, at broen bygges som planlagt, og at der samtidig beholdes flest mulige arbejdspladser i Danmark.

Borgmester glad

Vordingborgs borgmester Michael Smed (S) er glad for beslutningen fra forligspartierne.

 - For vores lokalområde, så er det en rigtig god beslutning, der er truffet i dag. Nu kan de italienske konsortium få kontrakten og komme i gang med arbejdet. Samtidig håber jeg, at vi nu er sikret ordentlige forhold, at der er styr på de ting, som der skal være styr på, siger han til TV ØST.

Han er glad for at selskaberne er blevet gransket, og tror på, at Kammeradvokaten og Vejdirektoratet nu siger god for at arbejdet kan starte.

Vejdirektoratet har ikke undersøgt italienernes økonomi

Mandag kom det frem, at Vejdirektoratet, der er ansvarlig for at opføre den 2,1 milliarder kroner dyre Storstrømsbro, ikke har lavet et økonomisk tjek af de italienske firmaer, der har vundet kontrakten på broen. Det har Vejdirektoratet bekræftet over for Fagbladet 3F.

Fagbladet 3F har tidligere kunne afsløre, at Vejdirektoratet heller ikke har undersøgt de tre italienske firmaers baggrund og at to af firmaerne har været ramt og sager om korruption og bestikkelse.

På mødet tirsdag fremlagde Vejdirektoratet sin redegørelse for firmaernes økonomiske situation.

I Norge har de smidt Condotte på porten

Kammeradvokatens redegørelse har tidligere i januar afsløret, at Condotte, som er en af de tre italienske firmaer, er i fare for at gå i risiko og har været i store betalingsvanskeligheder med et milliardbyggeri i Norge.

I dag tirsdag har Bane NOR, som er bygherre på det store byggeprojekt, offentliggjort i en pressemeddelelse, at de har smidt den italienske entreprenørfirma Condotte på porten. Det skriver Fagbladet 3F. Ordførerne har overfor Fagbladet givet udtryk for, at de er stærkt bekymret.

Her giver TV ØST dig et samlet overblik over sagen:

Overblik over sagen om Storstrømsbroen