En tur i bil over Masnedsundbroen – der forbinder Sjælland med Masnedø – kan være en klaustrofobisk oplevelse.
For vejen på broen er bare seks meter bred og med høje betonkanter på hver side er det om at holde tungen lige i munden på den lidt over 200 meter lange strækning fra kyst til kyst.
Jeg så helst gerne, at man fik truffet en beslutning og sagde, ja, vi kommer til at udvide Masnedsundbroen
- To lastbiler kan jo ikke passere hinanden, har borgmester Mikael Smed (S) tidligere sagt til TV2 ØST om de trafikale forhold på stedet.
Og sådan vil det forblive mange år endnu.
Transportminister Thomas Danielsen (V) gav nemlig ingen løfter, da han mandag aflagde besøg i Vordingborg for blandt andet at drøfte situationen om Masnedsundbroen.
- Jeg så helst gerne, at man fik truffet en beslutning og sagde, ja, vi kommer til at udvide Masnedsundbroen – og det gør vi der. Og om det så er i 2027 eller 2028, det er mindre vigtigt, sagde Mikael Smed efter mødet.
En udvidelse af Masnedsundbroen vil koste 80 millioner kroner at gennemføre. Det samlede budget for byggeriet af den nye Storstrømsbro er til sammenligning 4,1 milliarder kroner.
Tidligst om fem år
Ud over at være den eneste vej til og fra såvel den eksisterende som den nye Storstrømsbro er Masnedsundbroen også vigtig for betjeningen af Vordingborg Havn, der er beliggende på Masnedø.
Ifølge ministeren er det et spørgsmål om timing.
- Jeg vil sige, det er ikke realistisk så længe, der foregår andet arbejde hernede, hvor vi har en hel del arbejdskørsel (i forbindelse med byggeriet af den nye Storstrømsbro, red.), siger Thomas Danielsen til TV2 ØST.
- Så jeg tror, vi skal tage en ting ad gangen.
Byggeriet af den nye Storstrømsbro ventes afsluttet i 2027. Derefter går arbejdet med at pille den gamle Storstrømsbro i gang.
Med andre ord kan der gå mindst fem år, før en ombygning af Masnedsundbroen ifølge ministeren kan komme på tale.