Officielt: Åbning for togtrafik på Storstrømsbro udskydes yderligere to år

Bilister og togpassagerer må vente på den nye Storstrømsbro. Mens bilister skal vente yderligere et år, skal togpassagererne vente i to år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det har været kendt længe, at tidsplanen for byggeriet af den nye Storstrømsbro er under fornyet pres, og nu er det officielt: Byggeriet bliver yderligere forsinket.

Bygherren, Vejdirektoratet, oplyser i en meddelelse, at man er nødt til at udsætte åbningsdagen for den nye bro.

quote Vi er ikke tilfreds med den produktionshastighed entreprenøren har på stedet

Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør, Vejdirektoratet

Bilisterne kommer til at vente yderligere et år med at kunne køre op på broen i forhold til den nuværende tidsplan, hvilket bliver i år 2024. Det er to år senere, end i de oprindelige planer, som i det seneste år har været udsat for flere forsinkelser.

Og tidligst i 2026 bliver skinnerne på den nye bro klar til at modtage tog. 

- Vores vurdering er, at broen er klar til åbning for biltrafik i 2024 og for togtrafik tidligst i 2026. Vi beklager forsinkelsen og vil arbejde målrettet sammen med entreprenøren på at finde muligheder for at optimere den nye tidsplan, siger Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør i Vejdirektoratet.

Vejdirektoratet oplyste i september 2020, at den oprindelige tidsplan for projektet blev forsinket med et år, således at broen kunne åbne for biltrafik i første halvår af 2023, og jernbanen ville åbne i første halvår af 2024.

Læs også
Tidsplanen for den ny Storstrømsbro trues igen af yderligere forsinkelser
Læs også
Tidsplanen for den ny Storstrømsbro trues igen af yderligere forsinkelser

Ifølge Vejdirektoratet skyldes forsinkelsen hovedsageligt, at entreprenørens konstruktionsmetode med anvendelse af sammenstøbte elementer har vist sig mere tidskrævende at projektere og udføre end forventet.

- De tekniske forhold på byggeriet har ikke kunnet udføres med den hastighed, man har kunnet forvente af sådan et byggeri, også selvom man tager corona-situationen ud af ligningen, og det er blandt andet nogle af de ting, vi har drøftet meget indgående med entreprenøren, siger Erik Stoklund Larsen til TV2 ØST.

- Vi er ikke tilfreds med den produktionshastighed entreprenøren har på stedet.

Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør, Vejdirektoratet, siger til TV2 ØST, at byggeriet har ikke kunnet udføres med den hastighed, man har kunnet forvente af sådan et byggeri – også selvom man tager corona-situationen ud af ligningen.
Erik Stoklund Larsen, anlægsdirektør, Vejdirektoratet, siger til TV2 ØST, at byggeriet har ikke kunnet udføres med den hastighed, man har kunnet forvente af sådan et byggeri – også selvom man tager corona-situationen ud af ligningen. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Derudover påvirker den aktuelle corona-situation med de forskellige restriktioner – herunder fortsat vanskelige rejseforhold i Europa – også forventningerne til fremdriften af arbejderne.

Ifølge Vejdirektoratet beløber forsinkelserne sig til et trecifret millionbeløb. Hvem, der ender med at stå med den regning er endnu uafklaret.

- Der er ingen tvivl om, med den forsinkelse, entreprenøren har, driver han et trecifret millionbeløbs omkostninger hos sig selv. Om han vil videreføre det mod os – det er vi ikke nået til enighed om, forklarer Erik Stoklund Larsen og tilføjer:

- Det (byggeriet red.) er drift af en arbejdsplads, som koster mellem en halv og en hel million kroner om dagen.

Prop i by højhastighedsbane

For en måned siden kunne Vejdirektoratets projektchef på byggeriet Niels Gottlieb fortælle til TV2 ØST om tidsplanen for byggeriet, at "buen er godt spændt op", og forklarede her, at:

- Der har været udfordringer i løbet af vinteren og tidsplanen er presset. Corona har også stadigvæk haft en indflydelse. Det har været svært at få folk til projektet, og der har været vanskeligheder med at få materialer til projektet.

Den nye Storstrømsbro udføres som en kombineret vej og jernbanebro. Broen udføres over sejlrenden som en skråstagsbro med en 100 meter høj pylon. Broen bliver alt i alt 4 kilometer lang.
Den nye Storstrømsbro udføres som en kombineret vej og jernbanebro. Broen udføres over sejlrenden som en skråstagsbro med en 100 meter høj pylon. Broen bliver alt i alt 4 kilometer lang. Foto: Vejdirektoratet

Projektchefen kunne ligeledes fortælle i den forbindelse, at fundamentet til en over 100 meter høj pylon, som skal føre vej og jernbane hen over sejlrenden endnu, ikke er på plads. Det skulle den efter planen have været i det tidlige forår 2021, men nu hedder planen for denne del af byggeriet start september.

Læs også
Officiel udmelding: Storstrømsbroen bliver forsinket
Læs også
Officiel udmelding: Storstrømsbroen bliver forsinket

Forsinkelsen bliver en alvorlig prop i den ny Femern-bane. Her forventes det, at banen er klar til elektriske højhastighedstog hele vejen fra Ringsted til Nykøbing-Falster og Holeby 2024, altså to år før broen over Storstrømmen nu forventes færdig.

Den nye Storstrømsbro skal erstatte den gamle bro fra 1937, der regnes som udslidt.

Den nye Storstrømsbro skal erstatte den gamle bro fra 1937, der regnes som udslidt.
Den nye Storstrømsbro skal erstatte den gamle bro fra 1937, der regnes som udslidt. Foto: Per Rasmussen

Den nye bro bliver fire kilometer lang, og rummer som den nuværende bro både en landevej, en kombineret gang- og cykelbro og en jernbaneforbindelse. Broen får en bredde på 24 meter, og den får en samlet højde på 100 meter.

Beslutningen om at bygge den nye bro blev taget i 2013. Prisen er på godt fire milliarder kroner.

TV2 ØST har kontaktet den italienske entreprenør SBJV (Storstrøm Bridge Joint Venture) for en kommentar, men selskabet ønsker ikke at udtale sig.


Nyhedsoverblik