Madmarked knopskyder for første gang

Til næste år slår Præstø Madmarked dørene op for en ny filial i Nordsjælland. Målet er at udvide med 40-50 markeder på 4 år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den 1. april 2014 åbner et nyt madmarked i Lynæs i Nordsjælland, som dermed bliver det første skridt på vejen mod at realisere Præstø Madmarkeds målsætning: At åbne 40-50 madmarkeder rundt om i landet i løbet af 4 år. Det skriver Landbrug & Fødevarers netmedie foodculture.dk.

- Det her er en bevægelse, et bottoms up-projekt, som verden skriger efter, siger Birgitte Escherich, der er indehaver af Præstø Madmarked.

Kravet for det nye madmarked er, at butikken udelukkende fører økologiske varer, selv forarbejder maden i eget køkken og vælger lokale og regionale råvarer, så vidt det er muligt. Men derudover er det meningen, at butikken har sit eget islæt med egne leverandører.

Nyt marked får eget islæt

Det nye madmarked i Lynæs får lokaler hos den tidligere Sparkøbmand, der dermed omlægger butikken.

- Jeg er en af de truede arter, efter man har plastret landet til med 200 kvadratmeter supermarkeder, og efter lukkeloven er blevet ophævet. Jeg tror, at fremtidens løsning for små og mindre butikker er at specialisere sig og skille sig ud. Og der er det her en god måde, siger Thomas Ingversen, købmand i Lynæs og ansvarlig for det nye madmarked.

3 ud af 4 bliver nye kunder

Thomas Ingversen forventer, at kunderne i butikken fremover bliver nogle helt andre end de nuværende.

- Jeg skal nok skifte 75 procent af de kunder, der handler ved mig i dag, ud. Fordi det er øl, cigaretter og lignende, som de kommer efter, ligesom hos alle andre købmænd. Og det kommer jeg ikke til at sælge. Men jeg er sikker på, at det kan lykkes, for der mangler et marked, som det her i byen, siger han til foodculture.dk.


Nyhedsoverblik