Bølgerne går for tiden højt på Lolland, hvor plejefirmaet Pleje Plus netop har fået deres tredje advarsel for svigt af de ældre, svage borgere.
Senest har Lolland Kommune rettet skytset mod Pleje Plus, da en borger to nætter i træk ikke fik besøg fra firmaet, og fordi der ikke er blevet svaret på nødopkald. Samarbejdet er nu gået i hårdknude, og på et møde 22. juni skal kommunalbestyrelsen afgøre, om man vil opsige kontrakten med Pleje Plus.
En trussel, Pleje Plus bestemt ikke bare vil lade stå. Tirsdag meddelte de således gennem deres rådgiver, at man var klar til at anlægge søgsmål, hvis kontrakten bliver annulleret. Og så undrede firmaet sig i øvrigt over, at det kun er på Lolland, at de oplever så store problemer.
- Vi opfatter ikke længere Lolland Kommune som en samarbejdspartner. Der er immervæk 350 tilfredse borgere i Lolland Kommune, der har valgt at blive hos os. Samtidig er det tankevækkende, at vi ingen klager får i de andre kommuner, vi arbejder i. Det kunne jo være Lolland Kommune selv der er noget galt med, sagde Jack Leiberg tirsdag.
Næsten ingen klager i nabokommuner
At Pleje Plus slet ikke får samme antal klager i de andre kommuner, de udfører plejearbejde i, bekræfter to kommuner nu.
- Det er korrekt, at vi ikke oplever det samme, som de gør i Lolland Kommune, siger Susanne Johansen, chef for Afdeling for Pleje og Omsorg i Vordingborg Kommune.
Hun mener dog også, at det skyldes, at Pleje Plus er engageret i plejearbejdet i kommunen på en anden måde end på Lolland.
- Det er to forskellige modeller. Hos os er de godkendt efter godkendelsesmodellen, så de er godkendt på lige fod med kommunale leverandører og skal udføre den samme kvalitet. På Lolland har der været et udbud, som de (Pleje Plus, red.) har vundet, siger hun.
Heller ikke i Guldborgsund Kommune, hvor Pleje Plus står for den personlige pleje, har man set noget nær det antal klager, der er kommet på Lolland.
- Vi har én klage, konstaterer Pedro Michael, centerchef på Socialområdet.