- Det er dejligt at se tingene lykkes.
Sådan siger Hans Christian Lollike, byggeleder fra Banedanmark på Ringsted-Femern Banen.
For de første to bropiller på den nye jernbanebro over Masnedsund er blevet sat i denne uge. Og det er ikke bare hvilke som helst bropiller.
- De piller, der er sat nu, det er den mod Sjælland og den mod Masnedø, og det er sådan set de to der har været mest udfordrende at sætte for vores entreprenører og fra flydekranselskabet, forklarer Hans Christian Lollike og tilføjer:
- For flydekranen ligger på skrå her i det smalle Masnedsund. Det er udfordringen at få sat de her dele, der er tæt på land, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Nøje planlagt manøvre
Udover at være vigtige elementer i projektet, så er det også enorme størrelser, der er tale om. Hvert element vejer cirka tusind ton. Det gælder både bropillerne og brodækkene.
Det er den vægt, flydekranen svinger rundt med.
- Det er en stor vægt, som vi er i gang med at bakse rundt med. Det er derfor, det ikke ser vildt og voldsomt ud, men det foregår i et roligt tempo, forklarer Hans Christian Lollike.
Desuden er manøvrene nøje planlagt.
- Den operation, vi er i gang med nu, den har været planlagt i flere måneder, så vi er fuldstændig sikre på, at det kan blive gennemført på en ordentlig og sikker måde, siger byggelederen.
Artiklen fortsætter under billedet.
Vigtigt i den store sammenhæng
De to store skridt, som er taget nu, er ikke bare vigtige for byggeprocessen. De er også vigtige skridt i den store sammenhæng, som bringer målet tættere på: Fra Nykøbing Falster skal det tage én time at komme til København.
- Om det er på Glumsø eller på Falster, så er det jo en stor enhed, som skal udføres for at man kan opnå de her rejsetidsreduktioner, som det her jernbaneprojekt i sidste ende skal ende op i, siger Hans Christian Lollike.
Den nye jernbanebro over Masnedsund bliver bygget af fem bropiller og seks brofag ligesom den gamle bro. Den nye bro vil få to jernbanespor og ingen vejbane.