¨

Horrible forhold for ansatte i hjemmeplejefirma

Foto: TV ØST

Virksomheden Nødkald Hjemmeservice møder skarp kritik fra tidligere medarbejdere, og også fagforbundet FOA har firmaet under lup.

Ingen løn under sygdom, fyring af gravide og manglende ansættelseskontrakter. Det er blot nogle af de horrible arbejdsforhold, som tidligere medarbejdere i dag onsdag anklager et sjællandsk hjemmeplejefirma for.

Firmaet "Nødkald Hjemmeservice", der har til huse på Sydsjælland, og som leverer serviceydelser til borgere i Slagelse, Vordingborg, Kalundborg og Næstved, er af FOA blevet kritiseret for en lang række urimelige forhold for medarbejderne.

Syg ansat skulle arbejde

Et af de groveste tilfælde af svigt overfor medarbejderne finder man hos 30-årige Michelle Slot, der var ansat i "Nødkald Hjemmeservice" fra 2012 til 2013.

Kort efter hun var startet i virksomheden blev hun ramt af roskildesyge, som gav stærke mavesmerter og krævede jævnlige toiletbesøg. Alligevel turde hun ikke melde sig syg hos den daglige leder.

- Jeg havde hørt fra kolleger og vores leder, at der ikke noget der hed, at man var syg. Det måtte man simpelthen ikke være, så jeg vælger at tage på arbejde alligevel, siger Michelle Slot til P4 Sjælland.

Chefen: Tag en ble på

I løbet af dagen får hun det så dårligt, at hun må låne toiletter hos alle de borgere, som hun er ude til i løbet af vagten. Derudover må hun flere gange stoppe bilen for at kaste op.

Til sidst vælger Michelle derfor at ringe til den daglige leder.

- Jeg vidste allerede fra starten af, at der nok ventede mig en kæmpe skideballe, hvilket der også gjorde. Lederen sagde, at jeg udmærket godt vidste, at man ikke melder sig syg i det her firma. Derudover var der jo mange, der gerne ville have mit job, så jeg kunne jo bare tage en ble på, siger Michelle Slot.

Hun nåede samlet set at være ansat i "Nødkald Hjemmeservice" i 11 måneder, inden hun blev fyret over en sms som følge af en arbejdsskade.

Fyret efter at have optrådt illoyalt

En anden tidligere medarbejder, Lisbeth, der ikke ønsker sit efternavn offentliggjort, blev fyret efter kun 13 dage hos "Nødkald Hjemmeservice".

Hun rådede en alvorligt syg borger til at rette henvendelse til kommunen, da der var brug for mere hjælp, end hun som SOSU-assistent kunne tilbyde.

Da den daglige leder blev gjort opmærksom på dette råd, fyrede hun Lisbeth med begrundelsen, at hun havde handlet illoyalt over for virksomheden.

- Jeg forstod ingenting. Jeg havde jo bare gjort mit arbejde, siger Lisbeth og uddyber.

- Når jeg tænker tilbage på episoden med fyringen, så undrer udfaldet mig egentlig ikke. Den tid, jeg havde i "Nødkald Hjemmeservice", var ganske enkelt forfærdelig. Jeg kan slet ikke forstå, at jeg lod mig bondefange på det grundlag, siger hun.

Hun peger blandt andet på, at hun i sin tid i "Nødkald Hjemmeservice" oplevede ikke at få kontrakt på sin ansættelse, at hendes kolleger var bange for lederen, og at en del af de andre ansatte slet ikke var uddannede SOSU-assistenter, men i stedet kaldte sig "næsten uddannede".

Ejer kalder sig Social- og sundhedsassistent

Ejeren af "Nødkald Hjemmeservice" er en af dem, der kalder sig for uddannet social- og sundhedsassistent.

I firmaets brochure til borgere og kommuner underskriver hun sig som social- og sundhedsassistent, men ifølge Sundhedsstyrelsens autorisationsregister, der indeholder informationer om alle sundhedspersoner i Danmark, findes der ingen med hendes navn. Og derfor er den venlige hilsen hamrende ulovlig.

Titel kræver autorisation

Sådan lyder beskeden fra Anna Murphy, der er sektionsleder i Sundhedsstyrelsens enhed for tilsyn og patientsikkerhed.

- Man skal kunne have tillid til den autoriserede sundhedsperson, der render og passer og plejer vores borgere, ældre og patienter. Derfor giver vi en autorisation, så man dels kan have tillid til arbejdet, mens vi som myndigheder også skal kunne holde øje med det arbejde, der bliver udført rundt omkring.

Derfor er produceren også helt klar i Sundhedsstyrelsen, hvis man får kendskab til en person, som benytter en arbejdstitel de ikke har autorisation til.

- Det bliver til en politianmeldelse, hvis vi får konkret kendskab til en person, der overtræder lovgivningen, siger Anna Murphy til P4 Sjælland.

Fup og svindel

Hos FOA kan man sagtens nikke genkendende til det billede, som Michelle og Lisbeth tegner af "Nødkald Hjemmeservice".

Her har man i øjeblikket 3 sager kørende mod firmaet, mens 2 andre er på vej. Og sagernes alvor får Hans Pedersen, der er faglig koordinator i FOA Midtsjælland, til at rejse en hård kritik mod firmaet.

- Hvis man skal tale direkte ud af posen, så vil jeg jo nok kalde det et fupfirma. De prøver simpelthen at snyde på vægten. Der skal så mange penge, som det overhovedet er muligt i fortjeneste. Og derfor prøver man at lave de her numre, siger Hans Pedersen til P4 Sjælland.

Hos FOA drejer de 3 sager sig primært om manglende lønudbetaling, mens én sag handler om fyring af en gravid medarbejder.

P4 Sjælland har talt med både ejeren og den daglige leder fra "Nødkald Hjemmeservice". Ingen af dem ønsker dog at kommentere de aktuelle sager. TV2 ØST har også talt med firmaets ejer, men hun ønsker heller ikke at udtale sig til os.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App