Havnedirektør: Vi vil være en af de store lokale havne

Vordingborg Havn er i gang med en større udvidelse af havnen. De vil være store på markedet og lokke de store fragtskibe til med en større industrihavn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er fuld gang i anlægsarbejdet af en ny kaj på havnen i Vordingborg.

Søren Christensen og kollegerne fra firmaet Munck Havne og Anlæg skal nemlig sætte omkring 450 såkaldte spunsplader fast i havbunden. 

- Så skal vi banke dem ned resten af vejen med hammeren, der ligger derovre, siger Søren Christensen, som er formand for produktionen. 

De flere meter lange spunsplader bliver banket omkring otte meter ned i havbunden med hjælp af en såkaldt hydrohammer.

Udvider for 160 millioner kroner

Pladerne skal udgøre et stabilt fundament til en ny kajvæg, der forlænger den nuværende kaj med omkring 600 meter.

Grunden til, at kajen forlænges, er, at Vordingborg Havn har taget hul på en større udvidelse. 

Havnen har investeret omkring 160 millioner kroner i projektet, og havnedirektør, Jan Michelsen, er sikker på, at investeringen vil gøre nytte.

- Enten er man en lille havn, eller også er man en af de store havne. Midt i mellem dur ikke rigtig, som markedet er lige nu. Og vi har så taget skridtet videre fuldt ud og siger, vi vil være en af de store, lokale havne i Danmark, siger Jan Michelsen.

Her ses nogle af de spunsplader, som Vordingborg Havn bruger til at bygge den nye kajvæg af.
Her ses nogle af de spunsplader, som Vordingborg Havn bruger til at bygge den nye kajvæg af. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Vil være en dyb industrihavn

Det er ikke kun kajanlægget, der får en opgradering. Et firma graver for eksempel også sejlrenden ud i dybden og i bredden.

Sejlrenden bliver 10,4 meter dyb, og går fra 25 meters bredde til 70 meter.

Det giver plads til endnu større fragtskibe i havnen. Og ifølge Jan Michelsen vil det komme kunderne til gode.

- Kunderne vil kunne gå fra de nuværende skibe på måske 70-80 meter til skibe helt op til 200 meter. Det gør, at vores kunder kan komme ud i helt anderledes, nye markeder, siger han.

Han er desuden sikker på, at havneudvidelsen kan være med til at give havnen en central placering på landkortet. 

- Når Femern-forbindelsen kommer, så ligger vi perfekt lige midt i mellem København og Hamborg. Ja, også Berlin for den sags skyld. Den beliggenhed skal vi udnytte, sig han.

- Nu får vi en stor dyb industrihavn. Vi har nogle gode industrikvarterer. Vi ligger lige op til motorvejen. Det kan næsten ikke blive bedre.

Vordingborg Havn forventer at være færdige med udvidelsen af havnen til maj i 2019.


Nyhedsoverblik