Fyrer firma bag ny Storstrømsbro - kunne ikke levere underskrift

Et af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skulle bygge den ny Storstrømsbro, får ikke lov til at bygge broen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det står nu klart, at Condotte, som er én af de tre italienske entreprenørfirmaer, der skulle bygge Storstrømsbroen, bliver udelukket fra at deltage i byggeriet.

Efter adskillige sager om korruption, bestikkelse, gæld og mulig konkurs, er én af de tre virksomheder, der skulle bygge den nye Storstrømsbro, nu fået sparket.

- Problemerne har klæbet sig til Condotte. Der er retssager og sager rundt omkring i Europa, og nu er selskabet under rekonstruktion. Det giver sig selv, at det også ville have givet voldsom uro omkring det her stor projekt her i Danmark, siger Magnus Heunicke, medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget, til TV ØST.

- Projektet bliver bestemt ikke værre af det her. Vi kommer bestemt ikke til at savne dem, siger Magnus Heunicke.

Storstrømsbroen
Læs også
Politikere enige: Giver 18-timers ultimatum til kriseramt selskab bag Storstrømsbro
Storstrømsbroen
Læs også
Politikere enige: Giver 18-timers ultimatum til kriseramt selskab bag Storstrømsbro

Condotte kan ikke fremskaffe underskrift

Da forligspartierne mødtes tirsdag eftermiddag, besluttede de i fællesskab med transportminister Ole Birk Olesen, at give et af selskaberne bag den nye Storstrømsbro et ultimatum.

quote Nu får Condotte sparket, og så har vi en garanti for, at de to andre selskaber er i stand til teknisk, praktisk, juridisk og økonomisk til at løfte opgaven

Magnus Heunicke, medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget

Ministeren og forligspartierne krævede, at Condotte - som er det selskab i det italiensk konsortium, der har været mest i modvind - skulle fremskaffe en underskrift onsdag klokken 12.00. Skete det ikke, så ville de miste opgaven. Underskriften skulle komme fra retten i Rom og give en garanti på, at selskabet er finansielt stærkt nok til at påtage sig forpligtelsen til at gennemføre det store byggeri.

Condotte har ikke kunne fremskaffe en underskrift inden klokken 12.00 og er derfor ikke længere medansvarlige for at bygge den nye Storstrømsbro til 2,1 milliarder kroner. Det vil sige, at forligskredsen har givet sin opbakning til, at Vejdirektoratet kan underskrive kontrakten med det italienske konsortium, der nu består af to selskaber i stedet for tre.

- Nu får Condotte sparket og så har vi en garanti for, at de to andre selskaber er i stand til teknisk, praktisk, juridisk og økonomisk til at løfte opgaven. Det er det, vi har fået Vejdirektoratet og Kammeradvokatens ord for – at det er de, siger Magnus Heunicke, medlem af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Læs også
Korruption og bestikkelse: Se Kammeradvokatens redegørelse her
Læs også
Korruption og bestikkelse: Se Kammeradvokatens redegørelse her

Italiensk konsortium har tidligere garanteret, at de kan klare opgaven

Den italienske konsortium Itinera Joint Venture har tidligere garanteret over for TV ØST, at de godt kan klare byggeprojektet uden Condottte.

- Som vi tidligere har nævnt, har det ingen indflydelse på Itinera Joint Venture, hvoraf Condotte er en minoritetspartner. Itinera Joint Venture har finansiel og teknisk styrke til at levere på Storstrøm-projektet, som vi har dokumenteret til Vejdirektoratet, skriver Mr. Silvio Fascio, Europe General Manager, Itinera S.p.A.

Magnus Heunicke fortæller til TV ØST, at der nu er blevet slået et kædeansvar blandt de resterende selskaber, så man også har ansvar for underleverandørerne. Derudover har moderselskabet givet en forhøjet bankgaranti, så de har de økonomiske muskler til at løfte opgaven. 

Det vindende konsortium stiller en samlet garanti på 480 mio. kr., svarende til 23 procent af entreprisesummen.

- Det er positivt, at Itinera og Grandi Lavori Fincosit stiller med en stor økonomisk garanti, og at de kan løse opgaven med at bygge den nye Storstrømsbro. Nu kan vi komme videre i processen, så byggeriet af broen ikke bliver forsinket, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Underskrift blev udsat tre gange

Sagen om Storstrømsbroen startede kort før jul, da Fagbladet 3F kunne afsløre, at to af de tre firmaer i det italienske konsortium var indblandet i en omfattende korruptionssag i Venedig. Her blev underskriften på aftalen om Storstrømsbroen udsat for første gang.

Anden gang var i begyndelsen af det nye år, da Kammeradvokatens redegørelse viste, at nok var reglerne overholdt, men Condotte var tæt på at gå konkurs. De har fået en såkaldt konkursbeskyttelse ved domstolen i Rom. Det betyder, at Condotte har 120 dage til at få styr på økonomien, og hvis ikke dette lykkedes, så må de dreje nøglen om.

Tredje gang underskriften på aftalen blev udsat var så i går tirsdag, hvor forligspartierne og transportministeren besluttede at give Condotte 18 timer til at fremskaffe en underskrift.

Ole Birk Olesen
Læs også
Ny Storstrømsbro: Politikere trækker i nødbremsen i sidste øjeblik
Ole Birk Olesen
Læs også
Ny Storstrømsbro: Politikere trækker i nødbremsen i sidste øjeblik

Fagbladet 3F har tidligere på ugen kunne fortælle, at Condotte er blevet udelukket fra et milliardbyggeri i Oslo, hvor bygherren Bane NOR har opsagt to kontrakter med Condotte til en samlet værdi af 3,5 milliarder kroner.


Nyhedsoverblik