Forhandlinger brudt sammen

Storstrømsbroen er centrum for seje forhandlinger i transportudvalget, der brød sammen torsdag først på aftenen. Transportministeren har nu dikteret tænkepause.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 


Regeringen og de borgerlige oppostionspartier er uenige om finansieringen af en ny Storstrømsbro til knap fire milliarder kroner. Oppositionen vil lade Fehmern-forbindelse være en del af finansieringen. Men den går ikke, mener regeringen.


 


- Jeg har bedt partierne tage en tænkepause. Oppositionen har fået den idé, at de tror nok, at Femern-forbindelsen bliver så billig, at den kan finansiere den nye Storstrømsbro. Det ved ingen på nuværende tidspunkt, siger Henrik Dam Kristensen.


 


Dansk Industri opfordrer partierne til hurtigt at finde sammen igen.


 


- Uenigheden betyder, at nødvendige beslutninger forsinkes og udskydes. Vi skal have parterne tilbage til forhandlingsbordet. Sorteper ender hos erhvervslivet, som er dybt afhængige af mobilitet og infrastruktur, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport til Ritzau og fortsætter:


 


- Forbedring af infrastrukturen er øverst på virksomhedernes ønskeseddel, og der er behov for en plan for investeringer i infrastruktur, siger Michael Svane.


Byggeriet skal efter planen begynde i 2018 og ventes at vare cirka fire år. Broen ventes at stå klar til brug senest i slutningen af 2021.


 


Hastigheden for tog på den ny Storstrømsbro vil være op til 200 kilometer i timen mod 100 på den eksisterende bro. Hastigheden for biler vil være 80 kilometer i timen.


 


 


 


 


 


Nyhedsoverblik