Flere lokale vindere af skole-OL: - De hoppede op af stolene

En 0. klasse på Svend Gønge-Skolen i Bårse nær Vordingborg og en 2. klasse på Asnæs Skole er endt øverst på det virtuelle podie.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I løbet af de sidste fire uger har over 10.330 elever fra 0.-3. klasse landet over dystet i De virtuelle Skole Olympiske Lege, og to skoleklasser i vores region har vundet guld.

Eleverne har været i gennem fem forskellige discipliner. De har blandt andet skulle kravle under hinanden, gå krabbegang og rulle som en panda. Noget som 0.E på Svend Gønge-Skolen i Bårse og 2.A på Asnæs skole er rigtig gode til. Begge skoleklasser har vundet skole-OL for deres respektive klassetrin.

På Svend Gønge-Skolen vakte nyheden om den flotte bedrift stor begejstring.

De hoppede op af stolene med armene i vejret og var meget glade og stolte af at have vundet det hele. En rigtig god oplevelse for dem alle, fortæller Lykke Jørgensen, der er børnehaveklasseleder på skolen.

Vinderne

Vinderne for 0. klasse
1. Svend Gønge-Skolen, Bårse 0.E, Vordingborg Kommune
2. Kildegårdskolen 0.D, Herlev Kommune
3. Kildegårdskolen 0.E, Herlev Kommune

Vinderne for 1. klasse
1. Magleblik Skole 1.C, Halsnæs Kommune
2. Tranbjergskolen 1.C, Aarhus Kommune
3. Distrikt Øst, Nordstjernen skoleafdeling 1.B, Frederikshavn Kommune

Vinderne for 2. klasse
1. Asnæs Skole 2.A, Odsherred Kommune
2. Distrikt Øst, Nordstjernen skoleafdeling 2.A, Frederikshavn Kommune       
3. Brørupskolen 2.H, Vejen Kommune

Vinderne for 3. klasse
1. Skt. Klemensskolen 3.B, Odense Kommune
2. Stengård Skole 3.B, Gladsaxe Kommune                                                             
3. Distrikt Øst, Nordstjernen skoleafdeling 3.A, Frederikshavn Kommune

Kilde: Danmarks Idrætsforbund

Opstod under corona

Idéen De virtuelle Skole Olympiske Lege opstod sidste år under corona, hvor Danmarks Idrætsforbund ville skabe en fælles idrætsoplevelse efter lang tids nedlukning, og det blev en succes, skolerne gerne ville gentage.

- Vi er utrolig stolte og glade for at se, hvordan skolerne og klasserne endnu en gang har taget imod vores virtuelle koncept. Resultaterne har tikket ind, og der har virkelig været kamp til stregen. Tilbagemeldingerne fra lærerne er, at De virtuelle Lege har skabt store smil, masser af bevægelse og styrket både trivslen og fællesskabet i klasserne, siger Janni Trane, projektchef hos Skole OL.

På skolen i Bårse har lærerene også oplevet, at konceptet har været med til at fremme elevernes fællesskab.  

- Det har været rigtig spændende. Vi deltog også sidste år, så flere børnene kendte det allerede i forvejen. Det er et rigtig godt koncept, hvor man kan lave alle mulige lege uden at skulle et bestemt sted hen. Det betyder også, at der er flere, der kan deltage, siger Lykke Jørgensen.