Byggeriet af den nye Storstrømsbro tager form, og efter de nuværende planer skal de første biler kunne køre over forbindelsen mellem Falster og Masnedø i år 2025.
Trods udsigten til en åbningsdato og et samlet anlægsbudget på omkring 4,1 milliarder kroner er der derimod ikke afsat midler til at udvide den gamle vejbro over Masnedsund, som leder alt vejtrafikken til og fra både den nuværende og den kommende Storstrømsbro.
Hvor den nye Storstrømsbro får en ni meter bred vej, er vejbanen på den snart 85 år gamle bro seks meter bred. Det betyder, at både store lastbiler og busser har svært ved at passere hinanden på Masnedsundbroen.
Det kan virke mærkeligt, at man bygger en ny bro til flere milliarder kroner, og så synes man ikke, der skal være sammenhæng i tingene
Ifølge borgmesteren i Vordingborg Kommune og den lokale havnedirektør er den smalle bro over Masnedsund et problem, som risikerer at blive en flaskehals i den nye forbindelse over Storstrømmen.
- Det kan virke mærkeligt, at man bygger en ny bro til flere milliarder kroner, og så synes man ikke, der skal være sammenhæng i tingene. To lastbiler kan jo ikke passere hinanden på Masnedsundbroen, siger borgmester Mikael Smed (S) til TV2 ØST.
Han mistænker manglende lokalkendskab i forligskredsen bag den nye Storstrømsbro som årsagen til, at anlægsloven blev uden en udvidelse af den statsejede Masnedsundbro. Han påpeger samtidig, at problemet med den smalle vej på broen vil vokse. Ikke mindst når den nye Storstrømsbro åbner.
- Trafikmængden stiger nærmest dagligt til vores havn på grund af aktivitetsniveauet. Så problemet vil stige, hvis ikke vi får det løst, siger Mikael Smed, der håber, at man allerede i år får tilkendegivelser fra Christiansborg om, at en udvidelse af Masnedsundbroen kommer med i projektet.
- Sådan at man, i takt med Storstrømsbroen bliver færdig, også når at få det her klar.
Havnedirektør bekymret for livsnerve
Vordingborg Kommune rejste allerede i forbindelse med høringen forud for vedtagelsen af den nye bro over Storstrømmen problematikken omkring Masnedsundbroen, som også er den eneste vej til Vordingborg Havn.
Også her ser man den smalle bro som et problem, lyder det fra direktør i Vordingborg Havn, Jan-Jaap Cramer, som kalder broen for havnens livsnerve:
- Det er den eneste vej til vores havn med lastbil i dag, forklarer han med henvisning til, at lastbiler tungere end ti ton er forment adgang på den nuværende Storstrømsbro.
Men når den nye bro åbner, vil lastbiler også køre til sydfra, og med det følger et forventet større pres på Masnedsundbroen i fremtiden, lyder det fra havnedirektøren:
- Det er selvfølgelig et problem. Når den nye bro står klar, vil det skabe nogle udfordringer trafikmæssigt, men det vil også give nogle farlige situationer for den trafik, som skal over broen.
Netop fordi der i dag kun er en vej for lastvogne til og fra Masnedø, forventer havnedirektøren, at en broudvidelse først vil kunne finde sted, efter den nye Storstrømsbro står færdig.
Udvidelse koster 80 millioner
En udvidelse af Masnedsundbroen er ikke nogen ny idé. En udvidelse blev allerede omtalt, da den såkaldte VVM-redegørelse for den nye Storstrømsbro blev lavet i 2014. Her blev det beskrevet, at en udvidelse af Masnedsundbroen ville: skabe bedre sammenhæng i vejnettet omkring den nye Storstrømsbro.
Det skurrer i hvert fald i mine øre, at der er en ni meter bred vej på den ene bro og en seks meter bred vej på den anden bro
Den nye Storstrømsbro indrettes med en ni meter bred landevej, hvor fartgrænsen bliver 80 kilometer i timen. I dag er Masnedsundbroen som følge af den seks meter brede vej hastighedsreguleret til 60 kilometer i timen.
Ifølge VVM-redegørelsen vil det være et overkommeligt projekt at udvide Masnedsundbroen, da man vil kunne inddrage det stykke af broen, hvor der tidligere har ligget et jernbanespor. Dermed vil vejen kunne udvides til otte meter med en cykel- og gangsti på 3,5 meter.
Så meget mere plads kan der blive til biler, cykler og gående på Masnedsundbroen:
I modsætning til vejtrafikken blev der i anlægsloven afsat penge til en ny jernbanebro over Masnedsund, som derved har efterladt plads til en udvidelse af den gamle bro fra 1937, hvor enkeltsporet ved samme lejlighed blev fjernet.
I 2014 var vejudvidelsen på Masnedsundbroen budgetteret til at koste 80,2 millioner kroner. Men da anlægsloven blev vedtaget i 2015, var der ikke politisk vilje til at inkludere en udvidelse af Masnedsundbroen i projektet, oplyser Vejdirektoratet i et skriftligt svar:
- Vejdirektoratet bygger den nye Storstrømsbro ud fra den anlægslov, som blev vedtaget i 2015.
Videre oplyser Vejdirektoratet, at muligheden for at udvide broen blev beskrevet både i forbindelse med VVM-redegørelsen, ligesom emnet også blev behandlet i et høringsnotat til Transportudvalget:
- Broen vil fremover bevare sin nuværende status og form som forbindelse mellem Sjælland og Masnedø og som en del af vejforbindelsen til den eksisterende Storstrømsbro og til den kommende bro.
Udvidelse af Masnedsundbroen
- Masnedsundbroen er fra 1937 og forbinder Sjælland med Masnedø. Broen er 201 meter lang og blev bygget som en kombineret vej- og jernbanebro i forbindelse med den dengang nye bro over Storstrømmen.
- Vejbanen på den nuværende Masnedsundbro er seks meter bred.
- I 2018 blev en ny jernbanebro på baggrund af anlægsloven bygget over Masnedsund, og det gamle enkeltspor på Masnedsundbroen blev nedlagt.
- Det har efterladt plads til en udvidelse af den gamle bro fra 1937, så der bliver plads til en otte meter bred vej samt en cykel-/gangsti på godt tre meter.
- Siden 2014 har Vordingborg Kommune ved flere lejligheder forsøgt at rejse problemet med den smalle bro over for Vejdirektoratet, men uden held, oplyser direktør i Vordingborg Kommune, Mads Young Christensen, til TV2 ØST.
- Masnedsundbroen er grundet den smalle vognbane hastighedsreguleret til 60 kilometer i timen. På den nye Storstrømsbro får bilerne lov til at køre 80 kilometer i timen.
- En udvidelse af Masnedsundbroen vil dog ifølge Vordingborg Kommune ikke være ensbetydende med, at fartgrænsen på broen sættes op, fordi strækningen umiddelbart før broen også er hastighedsreguleret til 60 kilometer i timen. Dette er dog ikke på grund af vejens bredde, men grundet afstanden til autoværnet mellem vej og jernbane.
Politisk interesse i udvidelse
Ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som sad med ved forhandlingerne om en ny Storstrømsbro for syv år siden, blev der dog ikke gjort meget ud af at tydeliggøre problematikken omkring Masnedsundbroen:
- Jeg erindrer slet ikke, det var på dagsordenen dengang. I så fald tror jeg også, at de fleste politikere havde tænkt, det var en god idé, siger han til TV2 ØST.
- Det skurrer i hvert fald i mine øre, at der er en ni meter bred vej på den ene bro og en seks meter bred vej på den anden bro.
Han vil dog ikke umiddelbart tage stilling til, hvad man fra Venstres side agter at gøre ved problemet, men afviser ikke at bakke op, hvis der viser sig et problem.
- Nu må vi se, om der kommer fokus på det, siger han.
Forelagt problematikken vil man derimod fra konservativt hold forsøge at finde en løsning, lyder det fra transportordfører Niels Flemming Hansen (K):
- Jeg kan forstå, beløbet er på omkring 80 millioner kroner, således at lastbiler kan komme forbi hinanden på broen. Og min umiddelbare holdning er, at det giver god mening. Men jeg vil gerne ned og se det. Det har jeg det bedst med, når vi skal bruge penge.
Hos regeringspartiet agter man dog at se tiden an, til den nye bro står færdig, lyder det fra landdistrikts- og øordfører, Lennart Damsbo-Andersen:
- Hvis man til den tid kan se, at der er en problemstilling, så må det være det, man lægger ind i bunken og siger: Skal vi prioritere det her? Så jeg er ikke afvisende, men omvendt tror jeg også, man skal vise, der er et problem, før det kommer så vidt.
Den nye Storstrømsbro åbner – efter adskillige forsinkelser – ifølge de nuværende planer for biltrafik i 2025 og tog i 2027.