Fem selskaber må bygge Storstrømsbroen

Vejdirektoratet har givet fem byggeselskaber lov til at byde på byggeriet af den nye Storstrømsbro. To af de fem har danske partnere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De har erfaring i at bygge broer. Og mere specifikt: De har erfaring med at bygge jernbanebroer.

Sådan siger Vejdirektoratet om beslutningen om at give fem selskaber lov til at byde på byggeriet af den nye bro over Storstrømmen mellem Masnedø (ved Sjælland) og Falster.

Det oplyser de i en pressemeddelelse.

I alt syv selskaber havde lagt billet ind på jobbet, men to selskaber blev altså vurderet for uerfarne i netop byggeriet af jernbanebroer.

De selskaber, der får lov til at byde, er:

  • Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS – Hochtief Infrastructure GmbH - MT Højgaard A/S
  • Storstrømsbroen Contractors JV
    Per Aarsleff A/S – Ed. Züblin AG
    Underrådgiver Rambøll A/S
    Underentreprenør Strabag SE
  • Rizzani de Eccher s.p.a – N.V. Besix S.A. – Acciona Infraestructuras S.A.
  • Joint venture Obrascon Huarte Lain, S.A. – SK Engineering & Construction Company Ltd.
  • Joint venture Itinera s.p.a – Condotte s.p.a - Grandi Lavori Fincosit s.p.a.
    Underrådgiver Seteco Ingegneria s.r.l.

De fem selskaber skal nu i en nærmere dialog med Vejdirektoratet, før de endelige bud på broen kan afleveres. Prisen ventes at blive omkring 4,2 milliarder kroner.

De to selskaber, der blev frasorteret er Storstrøm Link Contractors (BAM Infra bv, Max Bögl International SE) og China Communications Construction Company Ltd.

Den nye Storstrømsbro skal bygges som en skråstagsbro, og skal efter planen står færdig i 2021. Den vil rumme både en hovedvej, en dobbeltsporret jernbanelinje og en kombineret cykel- og gangsti.

- I udvælgelsesprocessen har vi vurderet flere forhold. Generelt set har alle ansøgerne fremlagt solide referencer, indenfor blandt andet vejbroer, betonbroer og skråstagsbroer: Men de to fravalgte ansøgeres referencer for jernbanebroer havde ikke samme styrke som de fem udvalgte, siger Erik Stoklund Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.

Den nye Storstrømsbro bliver Danmarks 3. største bro.


Nyhedsoverblik