Falstring starter underskriftindsamling for ny Storstrømsbro

Tanja Beckmann fra Falster har startet en underskriftindsamling for at få politikernes fokus på, at der skal en bygges en ny Storstrømsbro. Den gamle smuldrer væk, men byggeprojektet er sat på standby på grund af Femern-planerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Vejdirektoratet skal bygge en ny Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

Så klart er budskabet fra Tanja Beckmann fra Falster, der har startet en underskriftindsamling for en ny Storstrømsbro.

Der er sat 4,2 milliarder kroner af til en ny bro, og byggeriet skulle have været påbegyndt næste år, men planerne er foreløbigt sat på standby, fordi tidsplanen for Fenernforbindelsen endnu ikke er på plads.

Det har vakt vrede hos flere lokale borgere, og også borgmestrene fra både Gulborgsund og Vordingborg Kommuner har kritiseret beslutningen.

I forfald

Den gamle Storstrømsbro er så slidt, at der om få er risiko for, at cyklister og fodgængere ikke længere kan krydse broen. Folketingets transportudvalg var mandag på besøg ved broen for at besigtige dens tilstand, og de er ikke i tvivl om, at det står sløjt til.

Efter dagens besigtigelse af broens skader var politikerne ikke i tvivl om, at der må gøres noget snarest for at undgå, at den gamle bro smuldrer væk.

- Betonen er revnet og sprunget af, og stålkonstruktionen stikker frem og er rusten. Det er virkelig i forfald herude, lød det fra Lennart Damsbo-Andersen (S), formand for transport- og bygningsudvalget.

Af stor regional betydning

Nu håber Tanja Beckmann fra Falster så med sin underskriftindsamling at lægge endnu mere pres på politikerne.

- Storstrømsbroen har stor regional betydning og er samtidig en vigtig del af jernbanekorridoren mellem København og Tyskland. Uden broen er Lolland og Falster afskåret. Uden Storstrømsbroen risikerer øerne en endnu større fraflytning, end der er lige nu, for som pendler har man ikke lyst til at bruge flere timer ekstra dagligt på at komme til og fra arbejde. Vi vil ikke sidde stille og henkaste Lolland og Falster til det yderste Udkantsdanmark, skriver hun som en af årsagerne til, at man bør støtte op om sagen.

Det er muligt at skrive under her. Planen er, at alle underskrifter afleveres til finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).


Nyhedsoverblik