Delene til Storstrømsbroen vejer 2.500 tons - kæmpekran skal styrketestes

Inden kæmpekranen skal på vandet med broelementer til Storstrømsbroen, skal dens styrke testes.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fredag er den flydende kæmpekran på Masnedø, der skal løfte Storstrømsbroen broelementer på op imod 2.500 tons, blevet testet.

- Det er et spørgsmål om sikkerhed. Alle kraner og andet, der skal løfte noget, bliver testet inden, de bliver taget i brug, fortæller konstruktionsmanager for SBJV Marinus Meijer.

Kranens styrketest bestod i at løfte en 60 meter lang flydepram fyldt med vand op af havnen. Det svarer til en vægt, der er cirka 10 procent tungere end det tungeste broelement.

Artiklen fortsætter under billedet.

Prammen, som blev løftet op af havnen, havde en vægt på cirka 10 procent mere end Storstrømsbroens tungeste dele. 
Prammen, som blev løftet op af havnen, havde en vægt på cirka 10 procent mere end Storstrømsbroens tungeste dele. 

Kæmpekranen

Den nu store kran ankom i april som et samlesæt fra Venedig.

Den nu samlede og funktionsdygtige kran, som er 28 meter høj og 60 meter bred, står svejset fast til pramme og er næsten klar til at møde ind på arbejde.

- Jeg har endnu ikke set tallene, men af det jeg har set, ser det ud til at gå rigtig godt, fortæller Marinus Meijer.

Artiklen fortsætter under billedet.

Marinus Meijer synes den første test af kranen gik godt.
Marinus Meijer synes den første test af kranen gik godt.

Broen skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, og det forventes, at de første biler kører over i 2022.

Den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen bliver med sine fire kilometer Danmarks tredjestørste bro kun overgået af Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Læs også
Byggeriet i gang - første del af den nye Storstrømsbro skyder op
Læs også
Byggeriet i gang - første del af den nye Storstrømsbro skyder op

Broen får udover en tosporet landevej til biler, en elektrificeret jernbane og en gang- og cykelsti. Jernbanetrafikken forventes først klar et år senere end biltrafikken.

Artiklen fortsætter under billedet.

 
 

Det er Vejdirektoratet, som står for den nye bro samt nedrivningen af den gamle. Et projekt, der løber op i en samlet pris på 4,1 milliarder kroner.  


Nyhedsoverblik