Boligselskab hjælper pressede lejere: - Efter frokostpausen har jeg otte ubesvarede opkald

Hos Domea oprettede man under coronakrisen en afdeling, der skulle hjælpe hårdt trængte familier med økonomisk rådgivning. Nu har afdelingen også vist sig at være relevant under energikrisen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Energikrisen betyder, at mange kan have svært ved at betale regningerne.

Nogle har sågar svært ved at betale en af de vigtigste regninger - nemlig huslejen.

Det kan de mærke hos boligselskabet Domea, der har flere tusinde udlejningsboliger rundt omkring i landet. 

- Vi sender flere rykkere ud, end vi plejer i den her tid, fortæller Katja Lindblad-Clausen, der er chef for bæredygtige indsatser hos Domea.

quote Vi oplever en stigning i folk, der har svært ved at betale deres husleje

Katja Lindblad-Clausen, Domea

Under coronakrisen oprettede Domea en beboerrådgivning, fordi mange af deres beboere blev fyret eller varslet ned i tid. Boligselskabet valgte derfor at tilbyde deres lejere en håndsrækning. Rådgivningen har vist sig også at være relevant her under energikrisen.

- Vi har rigtig travlt. Når man kommer tilbage fra frokostpausen, så ligger der syv-otte ubesvarede opkald fra beboere, som rigtig gerne vil have hjælp, så vi oplever en stigning i antallet af henvendelser, og vi oplever en stigning i folk, der har svært ved at betale deres husleje, siger Katja Lindblad-Clausen.

Katja Lindblad-Clausen fortæller, at mange har svært ved at betale deres husleje for tiden.
Katja Lindblad-Clausen fortæller, at mange har svært ved at betale deres husleje for tiden. Foto: Kevin Rasmussen - TV2 ØST

Her i området har der siden 1. juni 2021 været næsten 200 henvendelser, hvilket svarer til, at cirka ti procent af Domeas beboerne har fået hjælp.

Rådgivningens hovedformål er at forhindre, at folk kommer bagud med huslejen, så de i sidste ende undgår, at de mister deres bolig.

Thomas havde stor gavn af rådgivningen

Thomas Mathiesen arbejder som tømrer, men pludselig stod han en måned uden løn. Virksomheden gik i betalingsstandsning, fordi nogle penge blev tilbageholdt.

Han var lige flyttet ind i en ny lejlighed i Vordingborg med sin kæreste, men pludselig havde han ikke råd til at betale huslejen.

- At jeg mistede mit job, kom på det værst tænkelige tidspunkt. Vi troede jo, at vi skulle til at få styr på det hele og købe alle de ting, vi gerne ville have, siger Thomas Mathiesen.

Thomas Mathiesen frygtede, at han ikke ville kunne betale sin husleje.
Thomas Mathiesen frygtede, at han ikke ville kunne betale sin husleje. Foto: Kevin Rasmussen - TV2 ØST

Hos Domea fik han kontakt til deres nye afdeling, som hjælper beboere, der har problemer med at betale huslejen.

- I første omgang var jeg nervøs for, at vi ville få af vide, at nu kan I ikke bo i lejligheden mere, for hvor skal jeg så være? Jeg ringede til dem og fandt ud af, at jeg godt kunne slå koldt vand i blodet. Vi skulle nok finde en løsning, siger Thomas Mathiesen.

Beboerrådgivningen kan tilbyde lejerne hjælp til en række forskellige ting.

- Vi hjælper dem med at lægge budget og finde ud af, hvor de kan spare, eller om der er noget gæld, personen kan omlægge. Det kan også være, der er nogle ydelser, som de har ret til at få. Vi hjælper også ved at få lavet en afdragsordning på huslejen, som en gebyrfrie og rentefrie, siger Katja Lindblad-Clausen.

Læs også
Anne spørger om krisen: Hvad kan bedst betale sig - streaming eller DVD-afspiller?
Læs også
Anne spørger om krisen: Hvad kan bedst betale sig - streaming eller DVD-afspiller?

Thomas Mathiesen har nu fundet et nyt arbejde, og er snart færdig med den afdragsordning, han lavede med Domea.

I 2022 var det kun hver 20. beboere, de ikke kunne hjælpe.

Udsmidning er dyrt for både lejer og boligselskab

Hos Domea oplever de, at flere forskellige mennesker nu har brug for hjælp.

- Dem, der har brug for rådgivning nu, er dem, som ikke har et særlig stort rådighedsbeløb, men det er også folk, der er i arbejde, som nu er ramt af energikrisen. Priserne er blevet højere i supermarkedet. Elregningen er højere og varmeregningerne er rigtig store, og det betyder noget for vores beboere, som har brug for en hjælpende hånd i hverdagen, forklarer Katja Lindblad-Clausen.

quote Vi vil undgå de her store og dyre udsættelser, som har store konsekvenser for den enkelte familie.

Katja Lindblad-Clausen, Domea

De beboere, vi har talt med, er da også trygge ved at vide, at Domea tilbyder hjælp til de trængende.

- Jeg synes, det er godt med en rådgivning, fordi der er nogle, som har problemer herude. Det er nok især dem med børn, som har problemer. Jeg bor i en toværelses lejlighed alene, så jeg kan bare skrue ned for varmen og tage et tæppe på, fortæller Bente Olsen.

- Det er jeg glad for, at de tilbyder hjælp, så folk ikke er nødt til at flytte, fordi de har det økonomisk svært, siger Sandra Petersen.

Generelt er det en dyr affære for både lejer og boligselskab at skulle smide en lejer ud af sin bolig.

- Vi vil undgå de her store og dyre udsættelser, som har store konsekvenser for den enkelte familie, siger Katja Lindblad-Clausen.

Skovtårnet camp adventure
Læs også
Populær attraktion frygter planer om vindmøller: - Energikrisen ændrer ikke vores holdning
Skovtårnet camp adventure
Læs også
Populær attraktion frygter planer om vindmøller: - Energikrisen ændrer ikke vores holdning

Normalt skal lejeren hæfte for låsesmed, flytning af møbler, advokater osv. i forbindelse med en udsmidning, men eftersom lejeren ofte er i pengenød, falder regningen ofte tilbage på boligselskabet. 

At undgå udsmidninger er derfor en økonomisk fordel for både lejer og boligselskab.

Derfor forsøger Domea også at hjælpe folk, inden de når helt derud, hvor de ikke kan bunde.

- Vi rækker også ud til folk, der har fået tilsendt en rykker for huslejen for at tilbyde dem rådgivning, inden de havner i problemer. Det er en forbyggende metode, som vi oplever, at lejerne tager godt imod, afslutter Katja Lindblad-Clausen.


Nyhedsoverblik