’Uegnet for børn. Sluk solariet’ lyder budskabet i en videokonkurrence, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag.
Det budskab har fire elever fra 8. klasse på Kulsbjerg Skole ved Vordingborg formået at illustrere så flot , at de har vundet konkurrencen.
- Det var helt vildt fedt at få at vide. Vi havde slet ikke regnet med det, for der var så mange skoler og så mange gode film, siger 13-årige Mie Ekberg Jørgensen, der er en af filmens fire producere.
Knoklet hårdt for at sprede budskabet
Over 900 elever fra 7. og 8. klasser over hele landet har deltaget i konkurrencen. I alt er det blevet til 230 film med forskellige fortolkninger af budskabet.
Vi synes, det er fedt at være med til at sprede det her budskab om, at det er farligt at bruge solarie, så de unge mennesker virkelig får at vide, hvad der kan ske
For eleverne på Kulsberg Skole startede det med papir og blyant i hånden og en god gammeldags brainstorming.
Til sidst miksede de alle tankerne sammen og kom på en idé, alle var med på. Så gik de ellers ud og førte idéen ud i livet med en iPad og klarede alt på én dag.
- Vi har lagt alt, hvad vi kunne, i den her film, siger Mie Ekberg Jørgensen.
Og det har været vigtigt for eleverne at sprede budskabet.
- Vi synes, det er fedt at være med til at sprede budskabet om, at det er farligt at bruge solarie, så de unge mennesker virkelig får at vide, hvad der kan ske. Jeg tror nemlig ikke, der er mange, der tænker over det, fortæller hun.
En fiktiv blogger i hovedrollen
Mie Ekberg Jørgensen og klassekammeraternes vinderfilm handler om den fiktive hovedperson Trine Becker, som er blogger og laver en ny video til sin YouTube-kanal.
I videoen tager Trine Becker i solarie og fremhæver, hvor meget hun glæder sig til at blive brun og lækker efter en tur under UV-lys. Efter solarieturen tjekker hun straks kommentarerne i sin video.
Til Trines store forfærdelse anerkender hendes følgere ikke hendes hendes solarieforbrug. Trines følgere skriver, at det ikke er pænt at være solariebrun, og at hun øger sin risiko for at få modermærkekræft med 60 procent ved at gå i solarium. Herefter afbryder hun straks videoen.
- Vi tænkte meget over, at det skulle være noget, som unge mennesker i dag ville kunne sætte sig ind i. Vi tænkte, at YouTube bliver brugt rigtig meget, så det ville folk kunne relatere til.
De fire piger fik overbragt nyheden om, at de havde vundet konkurrencen onsdag formiddag. Udover æren har de vundet biografbilletter til hele deres linje på skolen.