8. klasseselever fra Vordingborg vinder solariekonkurrence

Ny kampagne skal nedsætte børns brug af solarier. Fire elever fra Kulsbjerg Skole vinder konkurrence om at sprede budskabet ved hjælp af video.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

’Uegnet for børn. Sluk solariet’ lyder budskabet i en videokonkurrence, Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden står bag.

Det budskab har fire elever fra 8. klasse på Kulsbjerg Skole ved Vordingborg formået at illustrere så flot , at de har vundet konkurrencen.

- Det var helt vildt fedt at få at vide. Vi havde slet ikke regnet med det, for der var så mange skoler og så mange gode film, siger 13-årige Mie Ekberg Jørgensen, der er en af filmens fire producere.

Knoklet hårdt for at sprede budskabet

Over 900 elever fra 7. og 8. klasser over hele landet har deltaget i konkurrencen. I alt er det blevet til 230 film med forskellige fortolkninger af budskabet.

quote Vi synes, det er fedt at være med til at sprede det her budskab om, at det er farligt at bruge solarie, så de unge mennesker virkelig får at vide, hvad der kan ske

Mie Ekberg Jørgensen, elev på Kulsbjerg Skole

For eleverne på Kulsberg Skole startede det med papir og blyant i hånden og en god gammeldags brainstorming.

Til sidst miksede de alle tankerne sammen og kom på en idé, alle var med på. Så gik de ellers ud og førte idéen ud i livet med en iPad og klarede alt på én dag.

- Vi har lagt alt, hvad vi kunne, i den her film, siger Mie Ekberg Jørgensen.

Og det har været vigtigt for eleverne at sprede budskabet.

- Vi synes, det er fedt at være med til at sprede budskabet om, at det er farligt at bruge solarie, så de unge mennesker virkelig får at vide, hvad der kan ske. Jeg tror nemlig ikke, der er mange, der tænker over det, fortæller hun.

En fiktiv blogger i hovedrollen

Mie Ekberg Jørgensen og klassekammeraternes vinderfilm handler om den fiktive hovedperson Trine Becker, som er blogger og laver en ny video til sin YouTube-kanal.

I videoen tager Trine Becker i solarie og fremhæver, hvor meget hun glæder sig til at blive brun og lækker efter en tur under UV-lys. Efter solarieturen tjekker hun straks kommentarerne i sin video.

Til Trines store forfærdelse anerkender hendes følgere ikke hendes hendes solarieforbrug. Trines følgere skriver, at det ikke er pænt at være solariebrun, og at hun øger sin risiko for at få modermærkekræft med 60 procent ved at gå i solarium. Herefter afbryder hun straks videoen.

- Vi tænkte meget over, at det skulle være noget, som unge mennesker i dag ville kunne sætte sig ind i. Vi tænkte, at YouTube bliver brugt rigtig meget, så det ville folk kunne relatere til.

De fire piger fik overbragt nyheden om, at de havde vundet konkurrencen onsdag formiddag. Udover æren har de vundet biografbilletter til hele deres linje på skolen.


Nyhedsoverblik