Politiet opfordrer til bedre pli på de sociale medier: Her er 10 gode råd

En konkret sag, hvor en mand blev hængt ud på Facebook for at have forulempet en pige i Nakskov, får nu politiet til at reagere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Politiet opfordrer nu folk til ikke at dømme personer på de sociale medier, før der er styr på fakta.

Udmeldingen kommer efter en konkret sag i et supermarked i Nakskov, hvor en mand fredag i sidste uge skulle have forulempet en mindreårig pige.

En veninde til moren hængte manden ud på Facebook i et opslag, der blev delt flittigt på de sociale medier. Af opslaget fremgik det, at manden havde begået overgrebet.

- Det her opslag det får en ret stor udbredelse - det bliver delt meget - og der kommer også mange kommentarer på den, grove kommentarer, fortæller Lene Frank, der er politidirektør i Sydsjællands- og Lolland Falsters Politi. 

Rikke Louise Andersen
Læs også
Politi maner til besindighed efter beskyldninger om seksuelt overgreb i Nakskov
Rikke Louise Andersen
Læs også
Politi maner til besindighed efter beskyldninger om seksuelt overgreb i Nakskov

Politiet oplyser, at manden, som er nævnt i sagen, selv har henvendt sig til politiet, efter at han noget rystet har læst om episoden på Facebook. Hans forklaring er en noget anden end den, moren til pigen har afgivet.

Politiet er nu i gang med efterforskningen og ser blandt andet på overvågningsbånd.

Herunder har vi samlet 10 gode råd til, hvordan man skal opføre sig på de sociale medier:

God adfærd på de sociale medier

  1. Opfør dig på de elektroniske medier, som du vil gøre på dit arbejde og i det offentlige rum i almindelighed. Udvis den samme respekt for andre, som du gør i et personligt møde. 
  2. Stå ved dit navn, indrøm dine fejl, tjek mere end én kilde, og lad være med at blokere dem, der ikke er enige med dig.
  3. På arbejdsgiverplatforme er du professionel. På Facebook er du privat. Bland ikke de to ting sammen. Lad være med at udviske forskellen mellem det private og det professionelle.
  4. Hvis du vil bruge Facebook til arbejdsmæssige formål, så opret en særskilt Facebook-konto med din professionelle identitet.
  5. Kommunikation på de sociale medier er at sammenligne med anden kommunikation i det offentlige rum.
  6. Hvis du sender e-mails som privatperson, så lad være med at sende fra arbejdspladsens e-mailadresse. Det må ikke se ud, som om du (uberettiget) skriver på arbejdspladsens vegne.
  7. Hvis du bruger din ytringsfrihed, f.eks. til at kritisere din offentlige arbejdsgiver, så sørg for, at det er tydeligt, at du ytrer dig som privatperson.
  8. Tænk dig om, før du lægger billeder ud. Overvej, om de skøre billeder fra julefrokosten nu også er sjove om et halvt år.
  9. Hvis du har stærke følelser over for et indlæg på de sociale medier, så lad være med at kommentere med det samme. Sov på det – og svar så nøgternt og sagligt, hvis du synes din mening skal frem. Du står stærkere, hvis du formår at give et konstruktivt svar på ukvalificeret brokkeri.
  10. Tjek dine sikkerhedsindstillinger.

Nyhedsoverblik