Hvis du vil undgå at få en ordentlig bøde med hjem, gør du i denne uge klogt i at trække ind til højre, når du har overhalet.
Også i denne uge, lyder det fra Rigspolitiet og Vejdirektoratet.
De har i denne uge skudt den årlige ’Hold til højre’-kampagne i gang, og håbet er, at danskerne også efter kampagnen vil fortsætte med at overholde reglerne, selvom der ikke er patruljevogne i nærheden.
Det er nødvendigt at gentage den her kampagne gang på gang. Vi kan se, at det virker
- Egentligt kan man sige, at vi skulle køre den her kampagne hver dag. Men så ville man blive kampagneblind. Det er nødvendigt at gentage den her kampagne gang på gang. Vi kan se, at det virker. Så aftager det. Og så skal den vises igen, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder ved Vejdirektoratet, til TV 2.
I forbindelse med samme kampagne i juni sidste år konstaterede politiet 379 overtrædelser af færdselsloven. Bøden for ikke at trække til højre kan ende på 1.000 kroner.
Mere køreglæde til danskerne
Det er ikke kun sikkerheden, der øges, når bilisterne bliver bedre til at holde til højre på vejene, det er også køreglæden.
En undersøgelse, som Vejdirektoratet har lavet, viser nemlig, at det, der generer flest i trafikken, er, når bilister ikke holder til højre og ikke holder afstand.
Dermed burde alle nyde godt af, at man bliver bedre til at holde til højre, og ifølge Vejdirektoratets Marianne Foldberg Steffensen er det ikke særlig svært.
Man skal ikke holde på sin ret. Man skal trække ind, så der er plads, for så kommer alle helt nemt og sikkert frem
- Det basale er, at man selvfølgelig skal holde færdselsgrænserne og i det hele taget have en god trafikskik. Man skal give plads til andre. Man skal ikke holde på sin ret. Man skal trække ind, så der er plads, for så kommer alle helt nemt og sikkert frem, forklarer hun.
’Det er alle de andre’
Men selvom kampagnen kører hvert år, har den en basal udfordring, nemlig at danskerne sjældent føler sig synderligt truffet, fordi de altid har en god undskyldning for, hvorfor de gør, som de gør, fortæller Marianne Foldberg Steffensen. Hun remser flere af de vanlige undskyldninger op:
- Man gør det kun lige nu, og man gør det normalt ikke. Det er alle de andre. Eller også skulle man lige noget, eller man vidste, at man skulle flette om fem kilometer. Eller man skulle skynde sig. Der er mange gode grunde til, at man gør det lige den ene gang, siger hun.
- Det største problem for kampagnen er, at folk tænker ’det er de andre. De er ikke mig’.