50.000 danskere mangler en ansvarsforsikring, og det kan koste dem dyrt

Fra 1. januar 2019 vil det koste bilister uden ansvarsforsikring 250 kroner om dagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ifølge Danmarks Statistik kører der 2,5 millioner danske biler på vejene. Ud af dem mangler cirka 50.000 bilister at tegne en ansvarsforsikring. 

Skats Motorregister viser, at det gælder både person- og varebiler, knallerter og motorcykler.

Loven siger, at man skal have en ansvarsforsikring, hvis man har bil, motorcykel, knallert, hest eller hund. Men man kan kun tegne én forsikring for hver. Derfor skal eksempelvis alle billister tegne en ansvarsforsikring, så de er dækket, hvis de gør skader på ting eller andre personer.

- Hvis ejeren eller brugeren af et uforsikret køretøj påkører og invaliderer et andet menneske, kan den økonomiske erstatning til den tilskadekomne løbe op i millioner af kroner, siger Maria Dyrehauge til Forsikring og Pensions hjemmeside.

Hun er leder af DFIM – Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring, der som garantifond kan udbetale erstatning til de, der er blevet påkørt af et uforsikret eller ukendt køretøj og kommet til skade.

Nye regler fra 1. januar

I værste fald kan en ulykke betyde, at den skyldige billist ender med at invalidere eller slå en anden person ihjel. Og uden en ansvarsforsikring kan man i de tilfælde ende med at sidde med et erstatningsansvar på over én million kroner. 

1. januar 2019 træder der en ny lov i kraft, som gør, at hvis motorførerne ikke har tegnet en ansvarsforsikring inden da, bliver der automatisk aktiveret et dagsgebyr på 250 kroner.

- Og det kan hurtigt løbe op og overstige prisen for en ansvarsforsikring, lyder det videre fra Maria Dyrehauge.

f_180824_tvist_forsikring.transfer3.jpg
Læs også
Familie mistede alt i brand – men forsikringsselskabet tror ikke på dem
f_180824_tvist_forsikring.transfer3.jpg
Læs også
Familie mistede alt i brand – men forsikringsselskabet tror ikke på dem

Derfor lancerede Forsikring og Pension mandag en kampagne, som skal gøre danskerne opmærksomme på de nye regler. 

- Ud over at løbe en stor privatøkonomisk risiko snyder man også fællesskabet. De betalende kunder er nemlig med til at betale for de skader, som de uforsikrede forvolder på andre. Og det er ikke rimeligt, skriver Forsikring og Pension på deres hjemmeside. 

Endte med en stor gæld

Steffen Lomholt Ejlertsen på 25 år fra Kundby på Sjælland kunne ikke få budgettet til at hænge sammen, så da han købte en brugt bil, valgte han ikke at tegne en ansvarsforsikring. 

En beslutning han kom til at fortryde, da han for to år siden kørte galt. 

- Jeg kørte i bilen en dag, hvor jeg på et tidspunkt kommer til at påkøre en anden bil. Her kommer en passager til skade. Ulykken bliver meldt til DFIM, som i første omgang udbetaler erstatning til den tilskadekomne. Men den udgift skal jeg i sidste ende selv betale. Og det løber op i rigtig mange penge, som jeg nu afbetaler, fortæller han til Forsikring og Pension. 

I dag vil Steffen Lomholt Ejlertsen prioritere anderledes. 

- Ja, jeg er blevet klogere og har derfor lige siden ulykken haft en ansvarsforsikring på min bil, siger Steffen Lomholt Ejlertsen, der synes, at et dagsgebyr er en god idé.

Stor opbakning

Hos FDM tror man ikke, at nogen har det store overblik over, hvorfor omkring 50.000 kører uden ansvarsforsikring.

- Det kan være mange grunde. Nogle gør det bevidst, andre har måske glemt at betale. Men uanset hvad, er ingen undskyldning god nok. For man skal bare have en ansvarsforsikring, og længere er den ikke, lyder det fra Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM. 

Læs også
Massive vandmasser: Sådan dækker forsikringen efter oversvømmelse
Læs også
Massive vandmasser: Sådan dækker forsikringen efter oversvømmelse

En holdning som deles af en stor del af danskerne, hvor 86 procent af de adspurgte i en måling fra Epinion finder det rimeligt, at der nu opkræves et dagsgebyr hos alle dem, der ikke har en lovpligtig ansvarsforsikring på deres køretøj. Mens fem procent mener, at det ikke er rimeligt.

Ikke rimeligt at andre skal betale

De gamle regler betød, at garantifonden hos DFIM blev finansieret af alle dem, som betaler deres ansvarforsikring, hvor en lille del af præmien røg over i fonden. Selvom de skyldige skal betale pengene tilbage til fonden, kan der gå meget lang tid, før det sker. 

- Og det kan jo ikke være rigtigt, at det skal være alle de lovlydige, der skal betale for de skyldige, siger Dennis Lange. 

Derfor støtter man hos FDM op om de nye regler såvel som kampagnen fra Forsikring og Pension. 

- At man nu skærper sanktionerne over for dem, der ikke har en ansvarsforsikring, er det eneste rigtige at gøre, siger den juridiske konsulent.


Nyhedsoverblik