Redder busruter og sætter klimatiltag på pause

Kommunalbestyrelsen i Stevns Kommune har besluttet, at der skal bruges diesel, fordi der ikke er plads i budgettet til biodiesel.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I Stevns Kommune kan borgerne glæde sig over at beholde deres buslinjer. Det betyder dog, at særlige klimatiltag bliver sat på pause.

Kommunen har nemlig besluttet, at busdriften skal køre på sort diesel frem for biodiesel, som planen ellers lød på.

quote Biodiesel er en ekstremt dyr løsning, fordi det er en begrænset ressource

Søren Have, programchef, Concito

Store besparelser i kommunens budgetaftale for 2024 har betydet et ultimatum mellem at nedlægge udvalgte busruter, eller at erstatte typen af brændstof.

Det var oprindeligt meningen, at to buslinjer i kommunen – buslinje 251 og 252 – skulle køre på biodiesel og spare miljøet for 282 ton CO₂ om året.

Senest i 2030 er det Movias overordnede målsætning, at alle selskabets busser skal være drevet fossilfrit.
Senest i 2030 er det Movias overordnede målsætning, at alle selskabets busser skal være drevet fossilfrit. Foto: Niels Knuth/TV2 Kosmopol

Dog ville det have kostet kommunekassen en million kroner per år, hvis det var blevet en realitet.

Et flertal i økonomiudvalget har derfor besluttet, at der også i 2024 skal køres på sort diesel.

Læs også
Lukker busrute mellem to landsdele: - Det var deres livsnerve
Læs også
Lukker busrute mellem to landsdele: - Det var deres livsnerve

Første viceborgmester i Stevns Kommune, Anette Mortensen (V), er slet ikke i tvivl om, at det er den rigtige beslutning.

- Engang imellem bliver vi nødt til at træffe nogle beslutninger, som enten er økonomi eller CO2-dagsorden. 

- Og når vi snakker om busser, der skal forsætte med at køre på diesel, så bliver vi nødt til at gå på kompromis, forklarer hun til TV 2 Kosmopol.

Ikke noget råderum

Budgetaftalen for 2024 i Stevns Kommune er lukket, og det betyder, at det er svært at finde ekstra millioner til busdriften.

Julie Hoff Sørensen (SF) er medlem i Økonomiudvalget. For hende hersker der ingen tvivl om, hvad pengene kunne have været brugt til, hvis de kunne findes.

Læs også
Chauffør forsøgte at vende bus på landevej - men det blev ved forsøget
Læs også
Chauffør forsøgte at vende bus på landevej - men det blev ved forsøget

- Vi har netop lavet et budget færdigt, og det er klart, at det (busdriften, red.) skulle have indgået. Og var det indgået i budgetter, så er der ingen tvivl om, hvad vi havde prioriteret, siger hun.

En opgørelse, som Movia har udarbejdet, viser, at flere kommuner midlertidigt ønsker at omstille driften for busserne fra biodiesel til almindelig diesel for at spare penge.

Læs også
For dyrt at køre grønt: Vil droppe biobrændsel i busserne
Læs også
For dyrt at køre grønt: Vil droppe biobrændsel i busserne

Søren Have er programchef for Fremtidens Mobilitet hos Concito. Inde hos dem, mener de, at biodiesel er en god ide – på kort sigt.

- Biodiesel er en ekstremt dyr løsning, fordi det er en begrænset ressource. Vi anbefaler ikke biodiesel som en løsning på den lange bane, fortæller Søren Have.

Flere elbiler på programmet

Senest i 2030 er det Movias overordnede målsætning, at alle selskabets busser skal være drevet fossilfrit.

Næste år overgår to busruter i Stevns Kommune til elbusser, men lige nu er det økonomien, der sidder i højsædet.

- Vi fortsætter selvfølgelig med at se, om vi kan blive så grønne som muligt. Men lige i denne her situation er økonomien også vigtig, siger Anette Mortensen (V).


Nyhedsoverblik