Få overblikket: Vejdirektoratet har forberedt sig på Tour de France i tre år

I tre år har Vejdirektoratet forberedt sig på de danske Tour de France -etaper. Om under to uger går det løs.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Planlægning, planlægning, planlægning.

Når Tour de France-feltet kører over Sjælland den 2. juli, bliver store dele af vejnettet lukket, og det er en opgave, som Vejdirektoratet har forberedt sig på i tre år.

- Det her er jo Danmarks gule folkefest. Også for os, men samtidig bliver det også en kæmpestor trafikal udfordring, fordi det nok er et af de største events, vi nogensinde har afviklet og kommer til at afvikle på dansk jord, siger Vejdirektoratets områdechef Charlotte Vithen.

Vejdirektoratet har ansvaret for de danske statsveje. Det vil sige motorveje, motortrafikveje, en stor del af de danske landeveje og mange af landets broer. Derfor er det også dem, der sidder med det helt store overblik over, hvordan Tour de France kommer til at påvirke trafikken i de tre dage, der er Tour de France i Danmark.

Tour de France parkering
Læs også
Overblik: Sådan påvirkes trafikken af Tour de France
Tour de France parkering
Læs også
Overblik: Sådan påvirkes trafikken af Tour de France

 - Den allerstørste udfordring for os er, at det bliver så stort, som det bliver. Det bliver et løb, hvor der er meget lange etaper - 200 kilometer næsten her på Sjælland - hvor man ikke kan krydse ruten på noget tidspunkt. Kun dér hvor der er tunneler eller broer, kan man krydse ruten, siger områdechefen.

Samtidig bliver det nogle dage, hvor der også er andre store begivenheder end blot Tour de France, som normalt også plejer at påvirke trafikken. 

- Der er Roskilde Festival. Der er DGI Landsstævne i Svendborg, og så er det samtidig en af de største rejsedage, vi har i sommerferien. Så der er også rigtig mange, der skal i sommerhuse, eller de skal sydpå eller noget andet. Så trafikefterspørgslen er rigtig stor.

GRAFIK: Disse veje er spærret, og her kan du parkere under 2. etape:

Kort til borgerne, der vil trodse trafikken

Hvis man ikke kan undgå at køre i bil i de dage, hvor vejnettet er påvirket af Tour de France, har Vejdirektoratet lavet en stribe kort, hvor man kan orientere sig om trafikken, uanset om man skal krydse landsdelen eller vil ud og heppe på cykelrytterne.

20220611-174005-L-1600x1066we
Læs også
Kommuner bruger millioner på Tour de France - men det er langt fra sikkert, at pengene tjener sig ind
20220611-174005-L-1600x1066we
Læs også
Kommuner bruger millioner på Tour de France - men det er langt fra sikkert, at pengene tjener sig ind

Når man klikker på de forskellige blokerede veje på kortene, vil der være links ind til information fra de forskellige kommuner. Her kan man se, hvor man kan parkere, hvor man blandt andet kan gå, og hvor langt man kan køre ind i byen og hvor længe vejene vil være spærrede.

Du kan selv orientere dig på Vejdirektoratets Tour de France-trafikkort her. Du kan også se hver enkelt kommunes afspærringer og fanzoner i forbindelse med 2. etape af touren her.

VIDEO: Sådan her orienterer du dig om de trafikale ændringer under Tour de France.

Ruten er lukket for alle

Når der på Vejdirektoratets hjemmeside står, at en given ruten vil være lukket på grund af Tour de France, vil den være lukket for alle, fastslår Vejdirektoratet.

- Den er helt spærret. Du kan ikke krydse ruten nogen steder overhovedet. Den er helt spærret af, og det vil den være under hele etapen, siger vagthavende i Vejdirektoratets trafikcenter Martin Rytoft.

quote Sker der uheld på strækningen, så vil der være store trafikale konsekvenser for alle dem, der kommer bagved.

Martin Rytoft, vagthavende, Vejdirektoratets trafikcenter

Som en stor del af ruten den 2. juli vil Tour de France-feltet køre over Storebæltsbroen, og også den vil blive lukket i en rum tid i begge retninger. Helt konkret fra klokken 13 til 18 mens motorvejen over broen vil blive spærret fra 12:30. 

- Vi leder al trafikken fra motorvejen på tilkørselsramperne, og så leder vi trafikken fra, så man ikke kommer til at holde på motorvejen i alle de her fem timer, siger Martin Rytoft om planen for den dag.

Marie Jensen
Læs også
16.000 cyklister presser bilisterne: - Det er pisseirriterende
Marie Jensen
Læs også
16.000 cyklister presser bilisterne: - Det er pisseirriterende

Selv hvis man prøver at tage alternative ruter væk fra Sjælland som eksempelvis færgen fra Sjællands Odde, skal man være opmærksom på længere rejsetid og risiko for massive køer, hvis der skulle ske uheld på vejene.

- Hvis man har tænkt sig at køre den vej på ferie, nu hvor broen er lukket, så kan man godt det. Men sker der uheld på strækningen, så vil der være store trafikale konsekvenser for alle dem, der kommer bagved. Så det vil jo helt klart være et af de scenarier, vi er opmærksomme på.

Vejdirektoratet vil desuden også være særligt opmærksomme på samme problematik i vestgågende retning, på Vestmotorvejen.

Tænkt mange scenarier

Generelt er der tænkt mange tanker de seneste tre år i trafiktårnet. Men ligegyldigt hvor længe planlægningen står på, kan Vejdirektoratet ikke undgå, at der vil blive kødannelser og længere rejsetid, når rytterne kører gennem Danmark. 

- Det værste, der kan ske, er, at der sker flere hændelser på en gang, så vi skal være til stede rigtig mange forskellige steder. Men under alle omstændigheder vil jeg også sige, at uanset om vi har gjort alt, hvad vi kan, så må man bare forvente, at der kommer kødannelser, siger områdechef i Vejdirektoratet Charlotte Vithen.

quote Hvis man skal ud at køre så prøv at køre om torsdagen eller fredagen eller vent til søndag eftermiddag.

Charlotte Vithen, områdechef, Vejdirektoratet

Vejdirektoratets bedste råd er at væbne sig med tålmodighed, hvis man absolut skal ud og køre i sin bil. Alternativt foreslår de den tohjulede uden motor - eller kollektiv trafik.

- Mit råd er ikke at køre, hvis ikke det er strengt nødvendigt og især prøve at undgå at køre om lørdagen, hvor Storebælt er spærret i begge retninger. Hvis man skal ud at køre, så prøv at køre om torsdagen eller fredagen eller vent til søndag eftermiddag, siger Charlotte Vithen.