Hård og grov tone en del af jobbet: - Hvorfor skal vi behandles på den måde?

Hård og grov tone er blevet en del af jobbet for parkeringsvagter og medarbejdere på jobcentre.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Folk, der råber, kalder dig for en idiot og taler nedladende.

Det er en del af jobbet for medarbejderne på et callcenter i Næstved.

- Folk kan godt begynde at råbe og være direkte ubehagelige, siger Mads Elgaard, der arbejder på callcenteret.

Callcentret blev oprettet i forbindelse med udrulningen af en ny affaldsordning. Forsinkede skraldebiler og skraldebeholdere betød, at der var en del opstartsproblemer, hvilket resulterede i store frustrationer hos borgerne, og det gik ud over medarbejderne på callcenteret.

quote Folk kan godt begynde at råbe og være direkte ubehagelige

Mads Elgaard, arbejder på callcenter i Næstved

- Så kunne de kalde mig en idiot, hvor det gik fra at være kommunen, der var en idiot, til det lige pludselig var mig, siger Mads Elgaard.

Parkeringsvagter bliver overfuset

På gaden oplever parkeringsvagterne også, at tonen er blevet grovere.

- Det er, når folk kører forbi og så lige giver mig en finger eller råber se at få dig et liv eller sådan noget, siger Henrik, der er parkeringsvagt i Næstved Kommune, og som ikke ønsker at stå frem med sit efternavn.

I de større byer er parkeringsvagterne begyndt at gå rundt med små kameraer på tøjet for at kunne filme trusler, vold og andre ubehagelige episoder.

Artiklen fortsætter under billedet.

Henriks kollega blev skubbet ind i en busk forleden dag og fik ondt i ryggen, så han går sygemeldt nu.
Henriks kollega blev skubbet ind i en busk forleden dag og fik ondt i ryggen, så han går sygemeldt nu. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Parkeringsvagterne i Næstved bærer ikke selv kameraer, men de oplever også voldsomme episoder:

- En af mine kollegaer blev skubbet ind i en busk her forleden dag og fik ondt i ryggen, så han går desværre sygemeldt nu, siger Henrik og fortsætter:

- Hvorfor skal man behandles på den måde, bare fordi man passer sit arbejde? Det er jo ærgerligt.

Grov tone er stort problem

En undersøgelse foretaget af fagforeningen HK viser, at mange oplever en hård og grov tone, når de er på arbejdet.

Parkeringsvagt
Læs også
Tonen er blevet grovere:
Det er en uacceptabel udvikling, mener fagforening
Parkeringsvagt
Læs også
Tonen er blevet grovere:
Det er en uacceptabel udvikling, mener fagforening

93 procent af de butiksansatte har oplevet, at en kunde har talt grimt til dem eller chikaneret dem, mens 11 procent har været udsat for et fysisk overfald.

Og 58,5 procent af de ansatte på jobcentre på Sjælland har oplevet nedladende, ubehagelige eller skræmmende bemærkninger fra borgere.

Artiklen fortsætter under videoen.

Her ses en parkeringsvagt i Aarhus, som bliver standset og overfuset af en fremmed mand.

Ifølge fagforeningen HK er tonen kammet over.

- Det er simpelthen en helt uacceptabel udvikling, det er rigtigt vigtigt, der bliver gjort noget, siger næstformand i HK Martin Rasmussen og fortsætter:

quote Man må godt være irriteret, og det må man da også godt give udtryk for, men man skal sørge for at holde den gode tone og sige det på en ordentlig måde

Mads Elgaard, arbejder på callcenter i Næstved

- Vi bliver nødt til som borgere at se hinanden dybt i øjnene og sige, det er ikke okay at gå rundt og true hinanden, og kalde hinanden det mest utrolige på sociale medier, det skal vi simpelthen lave om på, fastslår han.

Medarbejdere på kursus i konflikthåndtering

Fordi tonen er blevet så grov, har både medarbejderne på callcentret og parkeringsvagterne været på konflikthåndteringskursus.

- Dem, der er helt uden for pædagogisk rækkevidde, der plejer vi at sige, vi kommer ingen vegne i det her opkald, kan du ringe tilbage igen om en time eller i morgen, når du er faldet til ro igen, og det plejer at hjælpe rigtigt meget, siger Mads Elgaard.

Men han er uforstående over for, hvorfor folk lader deres vrede gå ud over medarbejderne på callcenteret.

- Man må godt være irriteret, og det må man da også godt give udtryk for, men man skal sørge for at holde den gode tone og sige det på en ordentlig måde, siger han.


Nyhedsoverblik