Stort millionbeløb til nedslidt Østbane

Onsdag blev partierne på Christiansborg enige om at afsætte 416 millioner kroner til at renovere den nedslidte Østbane.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Efter flere års kamp er der i dag landet en aftale om renoveringen af Østbanen.

Hele 416 millioner kroner er afsat til projektet, og det glæder især folketingsmedlem Brigitte Klintskov Jerkel (K).

- Det har virkelig taget lang tid, men det har været værd at kæmpe for, og derfor er jeg selvfølgelig rigtig glad for i dag, at vi nu kan komme videre.

Østbanen forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner. Togbanen har i årevis været udfordret af så slidte skinner, at man har været nødt til at tage sæder ud af togene, sænke hastigheden og indsætte færre tog på strækningen.

Østbanen forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner.
Østbanen forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Beløb er mindre end forventet udgift

Indtil nu har den forventede udgift for renoveringen været på 510 millioner kroner. Men efter projektet har været i udbud, er prisen steget til 1,1 milliard kroner. Alligevel er forhandlingerne i dag landet på noget mindre.

- De har vurderet i transportministeriet, at man kunne komme i gang og lave renoveringen for de her 416 millioner kroner, siger Brigitte Klintskov Jerkel (K).

Læs også
Pendlere frygter for nedslidt Østbanes fremtid: - Det er helt hen i vejret

I et transportforlig er der afsat 700 millioner kroner til en pulje, som skal fordeles mellem lokalbanerne. Forventningen var, at en stor del skal gå til Østbanen, hvilket også er tilfældet.

- Desværre er der jo de sidste par dage kommet et tilbud ind på opgaven, som er steget markant i forhold til de beregninger, der tidligere er lavet. Men det her er et rigtig godt første skridt, og det er jeg rigtig glad for, lyder det fra regionrådsformand Heino Knudsen (S).

Kigger på alternative løsninger

Trods en stor forskel i den forventede udgift og det faktiske beløb har Heino Knudsen stadig en ambition om at komme helt i mål med renoveringen af Østbanen.

- Det, der er udfordringen, det er jo, at hvis vi gik ud og lånte en halv milliard kroner, så skulle vi spare de penge, det koster at afdrage ligesom, hvis man låner penge privat. De penge ville vi så skulle spare på den kollektive trafik i resten af Region Sjælland, som ville få en væsentlig dårligere trafik.

Læs også
Færre tog og nedsat hastighed - nu er løsning for nedslidt Østbane på trapperne

- Så vi er nødt til at kigge på, hvad der er af alternative løsninger i forhold til renoveringen, og også tage en videre dialog med Folketingets partier om, hvordan vi løser den her opgave.