Pendlere frygter for nedslidt Østbanes fremtid: - Det er helt hen i vejret

Både borgere og borgmestre er rystet ovenpå gårsdagens nyhed om, at regningen for at renovere Østbanen er eksploderet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Man kan mærke skepsis og vantro på Store Heddinge Station her dagen efter, det kom frem, at renoveringen af Østbanen bliver mere end dobbelt så dyr som først antaget.

Derfor frygter pendlere nu, at renoveringen ikke bliver til noget.

- Det lyder en lille smule vanvittigt, siger Anne Marie Barfoed fra Store Heddinge.

- Det er helt hen i vejret, siger Fie Brimer fra Rødvig. 

Østbanen forbinder Stevns, Faxe og Køge kommuner og har i årevis været udfordret på grund af nedslidte skinner. 

quote Det vil betyde, jeg ikke kan komme på arbejde til tiden

Fie Brimer, pendler, Rødvig

Fordi skinnerne er så slidte, har man været nødt til at tage sæder ud af togene, hastigheden er blevet sænket, og der er blevet færre tog på Østbanen. 

Og det er i sidste ende pendlerne, det går ud over, hvis ikke banen bliver renoveret. 

- Det ender med, vi må stoppe med at tage toget og tage bussen, som kører én gang i timen, hvis vi er heldige, siger Fie Brimer, der selv pendler med Østbanen, og tilføjer: 

- Det vil betyde, jeg ikke kan komme på arbejde til tiden eller komme op og handle i weekenden, fordi der ikke kører nogle busser, siger Fie Brimer.

Indtil nu har de forventede udgifter været på 510 millioner kroner, men efter projektet har været i udbud, er prisen blevet markant anderledes. Sporrenoveringen vil komme til at koste 1,1 milliard kroner. 

- Dem, jeg har mest ondt af, er alle de unge mennesker, som skal på gymnasiet, handelsskolen og på uddannelserne hver dag. Det er ikke sjovt, hvis det pludselig bryder sammen og ikke kan køre, siger Anne Marie Barfoed fra Store Heddinge.

Borgmestre forventer ansvar

Borgmestrene i Faxe og Stevns kommuner forventer begge at nogle tager et ansvar. Også selvom projektet ser ud til at blive dyrere. 

Læs også
Udgifterne til nedslidt Østbane eksploderer: - Nogen skal tage ansvar
Læs også
Udgifterne til nedslidt Østbane eksploderer: - Nogen skal tage ansvar

- Der må være en voksen til stede i regionsrådet og i transportudvalget, som tager ansvaret på sig. Det er jo der ansvaret ligger, siger Faxes borgmester, Ole Vive (V).

Ole Vive mener, at der enten må være lavet en regnefejl eller så tager entreprenøren for mange penge.

- Først og fremmest tænker jeg, at der må have været en kalkulefejl. Det er jo ikke alle priser, som er steget til det dobbelte, siger Faxes borgmester, Ole Vive (V).

Togskinnerne er 40 år gamle, og ifølge en aktindsigt i en tilstandsrapport, som TV2 ØST har fået, vurderer Lokaltog, at der kan køre tog på det nedslidte skinnenet i hvert fald frem til sommeren 2023. 

Ole Vive understreger derfor, at Østbanen skal renoveres uanset hvad.

Ole Vive mener, at der må være sket en fejl i de oprindelige udregninger.
Ole Vive mener, at der må være sket en fejl i de oprindelige udregninger. Foto: Line Strand - TV2 ØST

- Det kan blive så slemt, at vi ikke kan køre på den (Østbanen, red.), og så skal togbusser køre i stedet for, uden at kunne sige en dato for, hvornår togene kommer. Så vil det gå rigtig stærkt med at søge væk fra den offentlige transport, siger han.

Forhandlinger i gang

I disse dage sidder forligskredsen bag transportforliget og forhandler, hvor mange penge, der skal afsættes til renoveringen af den nedslidte Østbanen.

I et transportforlig er der afsat 700 millioner kroner til en særlig pulje, der skal fordeles mellem lokalbanerne. Forventningen er at en stor del af den skal gå til Østbanen.

Læs også
Bombe under nedslidt Østbane - renovering kan løbe op i over en milliard
Læs også
Bombe under nedslidt Østbane - renovering kan løbe op i over en milliard

Men de nye informationer kommer ikke til at påvirke de nuværende forhandlinger. Det mener, transportordfører i Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, i hvert fald ikke. Og han mener heller ikke, at regionen skal forvente flere penge efter de nuværende forhandlinger.

- Det her nye beløb, der er kommet på bordet, er en ny problemstilling, vi ikke kan løse i transportordfører kredsen, for vi har ikke pengene til det, siger Kristian Pihl Lorentzen (V) og tilføjer: 

-  Vi må foreslå at Danske Regioner tager sagen op med regeringen i de kommende økonomiforhandlinger. Hvordan de skal håndtere de fordyrelser, der sker på planlagte anlægsprojekter.

Anne Valentina Berthelsen (SF) har længe kæmpet for Østbanen og sidder i forligskredsen bag infrastrukturaftalen. Hun fortæller, at forhandlingerne er tæt på at være afsluttet. Hun mener dog, forligskredsen bliver nødt til at forholde sig til den ændrede situation. 

I SF vil de forsøge, at forhandle beløbet op. Også selvom hun tror, det bliver svært. 

- Med den her pris dækker vi slet ikke det, der skal til med det beløb, vi får sat af. Det betyder, at vi måske slet ikke er færdige (red. med at forhandle), at vi skal hente flere penge til at renovere Østbanen, siger Anne Valentina Berthelsen.



Nyhedsoverblik