Passagerer utilfredse med langsomme tog: - Det er en forringelse af området

Hastigheden sættes ned på Østbanen, og togrejsende kan forvente færre afgange og længere rejsetid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forlænget rejsetid og færre afgange fremover. Det bliver den nye virkelig for passagerne på Østbanen.

- Det er surt. Det synes jeg virkelig, siger Anders Finn fra Hårlev.

Østbanen er en lokalbane på Østsjælland, der kører fra Køge og til henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig.

På grund af slidte skinner, skal hastigheden nedsættes fra 100 kilometer i timen til 75 kilometer i timen. De nye ændringer betyder, at der vil være færre afgange på den mest benyttede del af banestrækningen fra Hårlev på Stevns til Køge.

quote Jeg er tilflytter hertil, og for mig er det rigtig vigtigt at kunne komme ind til København en gang imellem

Mette Kjeldgård, Karise

Det giver irritation på Hårlev Station.

- Jeg tænker i hvert faldt, det er en forringelse af området. Jeg er tilflytter hertil, og for mig er det rigtig vigtigt at kunne komme ind til København en gang imellem, og tiden betyder noget, siger Mette Kjeldgård, der er fra Karise.

Skuffet borgmester: - Østbanen er en livsbane for os

Skinnerne på lokalbanen fra Køge og til Faxe Ladeplads og Rødvig, er slidte og skal skånes.

I den nye køreplan vil der fortsat køre to tog i dagtimerne på hverdage, være timedrift om aftenen og i weekenden. Men på den mest benyttede del af banestrækningen fra Hårlev på Stevns til Køge vil antallet af afgange i dagtimerne blive reduceret fra fire til to afgange i timen.

Tog på Østbanen
Læs også
Skinnerne er meget slidte - hastigheden på lokalbane bliver sat ned
Tog på Østbanen
Læs også
Skinnerne er meget slidte - hastigheden på lokalbane bliver sat ned

Det ærgrer borgmesteren i Stevns Kommune.

- Det er jeg selvfølgelig rigtig ked af, for det går ud over vores borgere på Stevns. Østbanen er en livsbane for os, særligt for vores unge mennesker, som skal i uddannelse eller på arbejde, siger borgemster Anette Mortensen (V).

Movia: Alternativ skulle vi helt lukke banen

Ifølge Movia, som har vedtaget ændringerne på lokalbanen sammen med Lokaltog, så skåner de skinnerne for at sikre togdriften de kommende år.

Det er nødvendigt, lyder det fra Movia

quote Det er jo ikke meningen, vi skal køre ind til Køge i biler alle sammen

Anders Finn, Hårlev

- Alternativet ville være, at hvis det her slid fortsætter med at udvikle sig, som det har gjort, så vil vi i stedet for komme ind i en del situationer, hvor man i kortere eller længere perioder, bliver nødt til at lukke banen helt for at kunne renovere på de ting, der så går i stykker, siger Per Gellert, plandirektør i Movia.

Ingen planer om renovering foreløbigt

Det er Region Sjælland, som er ansvarlig for drift og finansiering af Østbanen. Foreløbigt ligger der dog ikke nogen plan for renovering af de slidte skinner klar.

Forhåbningen er, at Transportministeren vil finde pengene i en ny strukturaftale, lyder det fra Region Sjælland.

Artiklen fortsætter under billedet.

- Jeg tænker i hvert faldt, det er en forringelse af området, siger Mette Kjeldgård fra Karise.
- Jeg tænker i hvert faldt, det er en forringelse af området, siger Mette Kjeldgård fra Karise. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

- Man må investere mere i det. Det er jo ikke meningen vi skal køre ind til Køge i biler alle sammen, også med hensyn til Co2-udslip, siger Anders Finn fra Hårlev.

I næste uge mødes Region Sjælland med Stevns, Køge og Faxe kommuner for at drøfte Østbanen - som fremover får en længere rejsetid på i alt tre til syv minutter.

kopi_af_design_uden_navn.jpg
Læs også
Vred borgmester - hvorfor fik vi ikke besked?
kopi_af_design_uden_navn.jpg
Læs også
Vred borgmester - hvorfor fik vi ikke besked?

- Det kommer ikke til at betyde så meget for mig, for jeg pendler ikke. Men jeg kan forestille mig, at hvis man har pendler og brugte det hverdag, så kunne det godt blive lidt en belastning, siger Mette Kjeldgård.


Nyhedsoverblik