Det skulle foregå meget præcist, da det sidste tonstunge betonelement skulle lægges på den nye jernbanebro over Masnedsund i går. Millimeterpræcist.
- Den officielle tolerancetærskel er 20 millimeter, siger projekteringsleder Uwe Hess fra Banedanmark.
I alt er der blevet lagt 11 betonelementer á cirka 1.100 tons over Masnedsund, og det er ikke nemt at have med så store og tunge elementer at gøre.
- Når det er så tunge, så er det jo ikke noget, man bare lige skubber rundt med. Derfor foregår det helt stille og roligt og uden pludselige bevægelser, siger Uwe Hess.
Artiklen fortsætter under billederne...
Og det lykkedes at få elementet på plads, så der nu troner en ny bro op.
- Operationen i dag (søndag, red.) gik lige efter bogen. Vi brugte en anelse længere tid på løftet i går, og det skyldes, at den skal passe ned i hullet mellem de elementer, der bar blevet lagt i forvejen, siger projekteringslederen.
Åbner i efteråret 2019
Der var mødt flere tilskuere op for at se det sidste broelement finde sin retmæssige plads på broen. De kunne se, at det var et betonelement midt i det hele, der blev lagt på plads frem for et af elementerne tættest på Sjælland eller Masnedø.
Artiklen fortsætter under billederne...
Men det er der en god grund til, siger Uwe Hess.
- Hvis man havde ventet med det element nærmest mod Masnedø, så skulle kranen have været inde under det element, der blev monteret nu. Det kan man ikke rigtig. Derfor har vi valgt den rækkefølge, hvor vi startede ved Sjælland og så monterede derudad, så tog vi elementet tættest på Masnedø og slutter altså nu med det, der kan kaldes det næstsidste element, siger han.
Og det var stort for projekteringslederen at se det sidste element komme på plads.
- Det er kronen på adskillige års arbejde. Well done, det er den følelse, vi står med. Det skal de også vide dernede: Godt arbejde, siger Uwe Hess.
Jernbanebroen over Masnedsund er en lille del af den nye Storstrømsforbindelse mellem Sjælland og Falster. De første tog kommer til at køre over jernbanebroen i efteråret 2019.