Kommune hjælper borgere med at forstå deres post

Stevns Kommune opretter en borgerrådgiverfunktion, der skal hjælpe folk med klagesager og med at forstå deres breve.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De fleste har sikkert prøvet at åbne et brev fra kommunen, som man ikke rigtig har forstået.

Den situation vil Stevns Kommune nu undgå. Derfor opretter kommunen efter sommerferien en særlig borgerrådgiverfunktion.

Det oplyser Stevns Kommune i en pressemeddelelse.

- I det seneste halve års tid har jeg talt med mange borgere, både på mine ture rundt i kommunen, og ved Åbent Rådhus en gang om måneden. Nogle af dem giver udtryk for, at de har svært ved at forstå og navigere i det kommunale system, udtaler borgmester Anette Mortensen (V) og tilføjer:

quote Desværre har vi også sager ind imellem, som vi ikke får løst godt nok, eller hvor vi får truffet en forkert beslutning

Anette Mortensen (V), borgmester i Stevns Kommune

 - Det kan jeg godt forstå, for en kommune er en stor og kompleks størrelse. Samtidig er det ikke altid lige let at forstå den lovgivning, som ligger til grund for de afgørelser, vi træffer. Den oversættelse kan en borgerrådgiver for eksempel hjælpe med, og det ser jeg frem til at få sat i gang.

Den nye borgerrådgiverfunktion placeres administrativt i kommunens juridiske sekretariat, som ikke er en del af den daglige sagsbehandling. Der vil desuden ske en halvårlig afrapportering til kommunalbestyrelsen.

Hjælper ikke med at klage over serviceniveauet

Helt konkret skal borgerrådgiverfunktionen hjælpe med at rådgive i eksisterende sager, hjælpe med at forstå afgørelser og breve samt vejlede i at klage over en afgørelse.

- Desværre har vi også sager ind imellem, som vi ikke får løst godt nok, eller hvor vi får truffet en forkert beslutning. Her kan en borgerrådgiver hjælpe med at få sagen tilbage på sporet, så borgeren kan være tryg ved den afgørelse, sagen ender med, udtaler Anette Mortensen. 

080410AV_postdanmark_postkasse.jpg
Læs også
Modtog aldrig brev om bilsyn: Straffet med stor bøde
080410AV_postdanmark_postkasse.jpg
Læs også
Modtog aldrig brev om bilsyn: Straffet med stor bøde

Desuden skal rådgivningsfunktionen også hjælpe Stevns Kommune ved at rådgive de forskellige fagcentre om god sagsbehandling.

Den nye rådgiverfunktion hjælpe dog ikke med at ændre på indholdet af en afgørelse, med at klage over det serviceniveau, der er besluttet politisk, eller med at klage over medarbejdere i kommunen.


Nyhedsoverblik