Håbet for Østbanen kørt af sporet - ikke tildelt en eneste krone på finansloven

Weekendens finanslov efterlader ikke en krone til Østbanen, sådan som regionsrådet for Sjælland ellers havde håbet på.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I weekenden blev finansloven for 2021 præsenteret – en finanslov, som regionsrådsformand for Region Sjælland, Heino Knudsen (S), har haft store forventninger til. For sammen med det øvrige regionsråd har han lagt pres på Folketinget for, at der netop i dette års finanslovsforhandlingerne skulle findes midler til at dække de 510 millioner kroner, som en skinnerenovering af den nedslidte Østbanen forventes at koste.

Østbanen forbinder Faxe og Stevns Kommuner med Køge, og her har togene i snart et år kørt for nedsat kraft, for ikke at slide det sidste af skinnerne helt væk.

- Jeg er dybt skuffet og også meget opmærksom på den situation, der er, i og med der ikke blev fundet en løsning på finansloven, siger Heino Knudsen og tilføjer:

quote Hvis ikke man prioriterer nye skinner på Østbanen, vil man de facto lukke den

Heino Knudsen (S) regionsrådsformand

- Hvis ikke man prioriterer nye skinner på Østbanen, vil man de facto lukke den.

Ingen penge til nye skinner

Heino Knudsen vil nu gøre et nyt forsøg for at finde penge til jernbanen. For uden ekstra penge til regionen bliver der ikke sat gang i at renovere skinnerne, som dag for dag nærmer sig en udløbsdato, lyder det fra regionsrådet.

- Grunden til, at jeg mener den var nærliggende at få på finansloven, var, at her kunne man have justeret vores driftstilskud så vi kunne optage lån og afdrage på dem, uden det gik ud over den øvrige kollektive trafik, forklarer regionsrådsformanden.

Sidste års hastighedsnedsættelse var blot seneste vidne om, at Østbanen er slidt.

I 2017 gjorde en rapport det klart, at datoen for en skinnerenovering er op over, og seks år forinden blev sæder taget ud af togene, for at lette vægten.

Skinnerne på Østbanen er mere slidte end forventet - Derfor skal de togrejsende nu vænne sig til lavere fart og færre afgange på lokalbanen mellem Køge og henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads.

Ifølge regionsrådsformanden rækker de tilskud, som staten giver til regionerne, ikke til at lægge nye skinner, og trods flere forsøg på at vinde gehør, så står man samme sted, som får et år siden, hvor der blev afholdt borgermøde på kroen i Hårlev, i et forsøg på at mobilisere befolkningen.

- I og med at vi ikke kan udskrive skatter, og vi udelukkende er finansieret af de økonomiaftaler, vi laver med regeringen en gang om året, er det klart, man kan ikke bede os drive noget, som ikke er finansieret i de aftaler, siger regionsrådsformanden og tilføjer:

- De her renoveringer har aldrig været finansieret i og med det driftstilskud, vi modtager, er sat ud fra en analyse af behovet for driftstilskuddet, som løb frem til 2009.

Håbet er nu, at der vil blive fundet penge til Østbanen ved infrastrukturforhandlingerne.

Ifølge regionsrådsformanden har man ved flere lejligheder påpeget udfordringen, men ikke oplevet at blive mødt af forståelse fra regeringsmagten på Christiansborg.

- Det er mit indtryk - også før jeg blev regionsrådsformand - at det (finansiering af banerenoveringen på Østbanen red.) blev rejst over for regeringen, og det er blevet rejst ved de seneste økonomiaftaler, som jeg har været med til at indgå har det været skrevet ind, at det her er en problemstilling, vi gør tydeligt opmærksom på, siger Heino Knudsen.

Støttepartier foreslog nye skinner

Blandt regeringens støttepartier skortede det ifølge SF ikke på viljen til at finde penge til Østbanen under dette års finanslovsforhandlinger. Men lige lidt hjalp det, konstaterer gruppeformand Jacob Mark (SF):

- Socialdemokratiet ville ikke finde pengene. Egentlig, synes jeg, der var et rimeligt godt fælles fodslag fra både De Radikale og Enhedslisten. Jeg sad der selv som forhandler – og vi har mødtes op mod 30 gange – og jeg har nævnt Østbanen en 10-15 gange, siger han og tilføjer:

- Jeg er bare blevet ved med at nævne det – og så bliver jeg drillet lidt – for de siger, det er kun fordi jeg kommer der fra (Køge og Østbanen red.).

Men SF-gruppeformanden peger på, det er et generelt nationalt problem, at der ikke er penge til skinnerenovering på lokalbanerne.

- Så det er ikke fordi, det ikke er blevet nævnt. Men det var vigtigt for regeringen, at investering i konkrete projekter blev skubbet til den store infrastrukturaftale. Det stod de fast ved, og jeg blev ved med at sige, at vi står med at akut problem.

Forhandlingerne om infrastrukturaftalen skulle have været startet i år, men er skubbet til det nye år på grund af corona. Derfor vil man i SF nu prøve at finde andre måder, at få sat skub i banerenoveringen på Østbanen, frem mod infrastrukturaftalen skal forhandles.

- Jeg har talt med flere regionsrådsmedlemmer, som forklarer, at der er penge i både sundhedskassen og kassen for regional udvikling i Region Sjælland – men de siger, at lovgivningen forhindrer, at man må bruge pengene på skinnerenovering, forklarer Jacob Mark og tilføjer:

- Der, mener jeg, når pengene er der, og der er et politisk flertal, der vil bruge pengene på det her, så er det jo oplagt at dispensere en enkelt gang fra de regler, hvor vi står med en historisk udfordring med lokalbaner og konkret Østbanen for Sjælland. Det vil jeg samle et flertal for i Folketinget.

Senest 4. december i år har transportminister Benny Engelbrecht (S) i et svar til DF’s gruppeformand, Peter Skaarup ladet forstå, at regeringen ikke har intentioner om at tilføre regionen flere midler:

- Det er imidlertid regionerne, der har ansvaret for drift og vedligehold af privatbanerne, og regionerne modtager årligt tilskud til denne opgave, skriver ministeren og peger på, at regionen modtager både investeringstilskud i privatbanerne og bloktilskud på regionernes udvikling.

Ministeren fremhæver her at de godt 203 millioner kroner, som Region Sjælland i år får i statsligt tilskud foruden udviklingsbidrag fra kommunerne og fri låne-adgang, må række til at dække udskrivningen til en banerenovering på Østbanen.