Bredt flertal i Folketinget sikrer plan for Østbanen

Østbanens redning kan meget vel være på vej som en del af de kommende infrastrukturforhandlinger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Østbanens slidte skinner bliver nu en del af infrastrukturforhandlingerne, efter et bredt politisk flertal torsdag stemte ja til at finde en løsning for Østbanen og andre lokalbaners udfordringer. 

Det er regeringen samt støttepartierne SF, Radikale Venstre og Enhedslisten og Venstre, der stemte for. Det betyder, at regeringen har indvilget i, at de i forbindelse med de igangværende infrastrukturforhandlinger skal prøve at finde en model for at prioritere skinnerne på lokalbanerne, herunder Østbanen. Det fremgår af den vedtagelsestekst, der i dag blev stemt ja til.

- Folketinget konstaterer, at regeringen i forbindelse med de igangværende infrastrukturforhandlinger vil fremlægge et oplæg til mulig prioritering af skinnenettet til Østbanen og andre lokalbaner, fremgår det af vedtagelsesteksten.

Det glæder både Venstre og SF, der længe har kæmpet for at få regeringen til at prioritere lokalbanerne.

- Det var rigtig positivt. Jeg noterer, at Venstre stemte for den vedtagelsestekst, som vi har fremsat, siger transportordfører Anne Valentina Berthelsen (SF).

- Det endte med at blive en ret hektisk debat i tirsdags, hvor regeringen indtil nu ikke har ville give en indrømmelse i forhold til at kigge en løsning for lokalbanerne. Men det endte ud som forventeligt. Vedtagelsesteksten, der siger at regeringen skal finde en løsningsmodel under infrastrukturforhandlingerne, blev vedtaget, siger Jacob Jensen (V). 

Læs også
SF og Venstre efter debat om Østbanen: - Det var et stort skridt i den rigtige retning
Læs også
SF og Venstre efter debat om Østbanen: - Det var et stort skridt i den rigtige retning

Meldingen om at lokalbanerne bliver en del af de kommende intrastrukturforhandlinger glæder politikerne i Region Sjælland.

- Vi har hos S, DF og SF i Region Sjælland med stor glæde noteret os, at et flertal i Folketinget har besluttet at der skal findes en økonomisk løsning i infrastrukturforhandlingerne på Christiansborg, så vi kan få lagt nye skinner på Østbanen. Selvom den endelige finansieringsmodel skal endeligt aftales i forhandlingerne, så mener vi, med beslutningen i dag, at Region Sjælland nu bør igangsætte udbuddet af skinneudskiftningen på Østbanen, lyder det i en samlet udtalelse fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og SF.

Udtalelsen er underskrevet af regionsrådsformand Heino Knudsen (S), 1. næstformand Peter Jacobsen (DF) og Tina Boel (SF).

Udtjente skinner

Skinnerne på Østbanen, der forbinder Køge, Faxe og Stevns Kommuner, har længe været til stor debat. 

Skinnerene er nemlig så slidte, at de for længst skulle havde været skiftet. Flere gange siden 2012 har man forsøgt at forlænge skinnernes levetid, blandt andet ved at udtage sæder for at gøre togene lettere og nedsætte hastigheden for at mindske slitagen. 

Østbanen er dog Region Sjællands ansvar, men de har ikke pengene til nye skinner, der vil koste 510 millioner kroner. Derfor mener blandt andet Venstre og SF, at man skal give dem en hjælpende hånd.

- For det første siger Danske Regioner, at det her område, det er underfinansieret efter deres vurdering. Så det er ikke underligt, at man ender med ikke at kunne varetage  vedligeholdelsen af lokalbanerne. Region Sjælland har fået penge, men de har fire lokalbaner, så er pengene er knappe. Der er et vedligeholdelsesefterslæb, derfor synes vi, det er en mere nuanceret debat. Det nytter ikke, hvis ikke Danske Regioner har de redskaber og ressourcer, de skal bruge , siger Anne Valentina Berthelsen.

Løsningsmodellen er stadig ukendt

Hvordan modellen ser ud for prioriteringen af skinnettet til lokalbanerne vides ikke endnu. Den skal først laves af regeringen og derefter præsenteres i forbindelse med infrastrukturforhandlingerne, der lige er gået i gang. Her vil både Venstre og SF se modellen, før de ved, om de kan acceptere den.

- Vi er ikke færdige endnu. Nu kommer regeringen med et bud i infrastrukturforhandlingerne på at løse problemet for Østbanen. Jeg tror ikke, buddet vil være godt nok. Jeg tror, de vil komme med bud på en anden fordelingsnøgle, der måske risikerer at skabe problemer for andre lokalbaner. Indtil vi får det modsatte bevist, så mener vi, der er et behov for et større vedligeholdelsestilskud. Jeg tror, at regeringen vil synes, de er for dyrt, men så må vi tage den slåskamp, siger Anne Valentina Berthelsen.

Også Venstre vil nu se forslået til løsningen an.

- Det siger ikke noget, om man kommer med nye penge, eller om det vil været en ændring i fordelingen af tilskuddet mellem regionerne, siger Jacob Jensen.

Han mener, man godt kan kigge på fordelingen af pengene, men længden af skinner i hver region er en vigtig faktor.

- Vi mener, der skal tænkes i skinnekilometer frem for, hvor mange folk, der bor der, siger Jacob Jensen.

Læs også
Diskussionerne om Østbanen fortsætter - Venstre vil finde flertal udenom regeringen
Læs også
Diskussionerne om Østbanen fortsætter - Venstre vil finde flertal udenom regeringen

Venstre har selv udarbejdet en alternativ vedtagelsestekst til den, der blev vedtaget torsdag. Hvis ikke de er tilfreds med den plan, regeringen fremlægger, så vil de prøve at skabe et flertal for deres egen vedtagelsestekst.  

- Vi vil se, hvad de spiller ud med, og om det er tilfredsstillende, og om Danske Regioner siger, det er tilfredsstillende, så de kan løse opgaven. Hvis der ikke kommer en tilfredsstillende løsning, så har vi stadig vores tekst, hvor vi pålægger regeringen at finde en løsning til de kommende økonomiforhandlinger mellem regeringen og Danske Regioner.

I alt har de fem regioner ansvaret for 13 lokalbaner med en samlet længde på 482 kilometer.


Nyhedsoverblik