¨
spørg om corona
spørg om corona

Leif spørger om coronavirus: - Hvilke forholdsregler skal jeg tage hos frisøren?

Trods det ikke er en del af de officelle retningslinjer, har de hos Frisør AP DESIGN valgt at bruge visir, når de står foran kunden eller tænder for hårtørren. Foto: Privat foto

Sprit af, host i ærmet og hold afstand. Sundhedsstyrelsens retningslinjer ligger efterhånden på rygraden. Men kan man gøre noget ekstra for at beskytte sig selv og frisøren, når spidserne skal klippes?

Den 20. april blev der, til stor glæde for rigtig mange, åbnet for frisørerne. Men når man nu igen kan få studset nakkehårene og farvet kulørte striber i håret, hvordan passer man så egentlig bedst på sig selv og sin frisør?

Det spurgte Leif Møller fra Hørve TV2 ØST om, da han selv stod overfor et besøg hos frisøren.

- Jeg kørte op til frisøren, da man ikke kan bestille tid, og så så jeg, at der allerede sad én i stolen, og så kørte jeg igen. Da jeg kom tilbage senere på dagen, var der ingen andre kunder, så jeg fik plads, siger Leif Møller, der er kommet hos den samme frisør i mange år.

Det var utroligt angstprovokerende at have så kort tid til at omstille sig

Lone Frost, Formand, Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund

Leif Møllers faste frisør i Svinninge er ikke særlig stor, og derfor er det nemt for kunderne at se, at de kun skal gå ind én af gangen. Netop det at holde afstand, og kun være én person per fire kvadratmeter i butikken, er da også to af de retningslinjer, som Erhvervsministeriet sendte ud den 19. april.

Ikke nok retningslinjer

De officielle retningslinjer stiller krav til indretningen af lokalet, tilrettelæggelsen af arbejdet, hygiejne samt informationsindsatsen. 

Men ifølge formanden for Dansk Frisør og Kosmetiker Forbund Lone Frost er de officielle retningslinjer slet ikke nok.

- Jeg var ved at få morgenkaffen galt i halsen, da jeg fredag morgen fik at vide, at frisørerne kunne åbne op igen om mandagen. Det var utroligt angstprovokerende at have så kort tid til at omstille sig, og samtidig var telefonen rødglødende, for vores medlemmer var urolige, for der blev ikke meldt officielle retningslinjer ud før om søndagen, siger Lone Frost.

- Vi havde gerne set, at det var et krav, at frisørerne skulle have visir på, når de klipper pandehår, trimmer skæg og ordner bryn og vipper, men det forslag blev ikke taget med i de officielle retningslinjer, siger Lone Frost, som blev taget med på råd i forhold til retningslinjerne.

Større distance

Hos Frisør AP Design i Mogenstrup undrer de sig også over, at visiret ikke er en del af retningslinjerne. Derfor har de selv valgt at indføre det som en fast del af uniformen, når de klipper pandehår, ordner skæg, vipper og bryn og føntørrer hår. 

Distancen er bare større, når man står med visir på

Tina Bergmann, frisør

- Så længe du står bag kunden, kan du godt klare dig, men så snart vi skal foran kunden, eller vi tænder hårtørreren, som spreder luften i lokalet, så tager vi visiret på. Det ser lidt fjollet ud, men vi gør det for at passe på os selv og på vores kunder, siger Tina Bergmann, som er frisør hos AP Design.

Artiklen fortsætter under billedet.

I salonen AP DESIGN har de lavet en række ekstra tiltag for at passe bedre på sig selv og deres kunder. Foto: Privat foto

I salonen har hun og hendes chef Anette Pommergaard haft travlt med at rokere om for at skabe større afstand mellem kunderne. De har erstattet alle håndklæder med en papirrulle, og den klassiske stofkappe er blevet udskiftet med en engangskappe i plastik. Derudover, bliver kaffen serveret i et papkrus, som kunden efterfølgende selv skal smide ud.

- Jeg føler mig som en koldere frisør lige nu, for jeg plejer at være på knus og kram med syv ud af ti af mine kunder, og distancen er bare større, når man står med visir på, og kunden har en plastikkappe på. Et papkrus og en papirrulle er bare heller ikke ligeså charmerende, men vi gør det hele med et smil, og så ved kunderne også, at vi passer på dem, og det er det vigtigste, siger Tina Bergmann, der har været frisør i 26 år.

Listen over ting, I gør, er lang, men hvad kan man selv gøre som kunde? 

- Når du kommer ind i salonen, så spørg din frisør, om der er noget, du kan gøre for at gøre situationen lettere, og ellers så tag det med et smil, og så har jeg en lille bøn: lad vær med at puste det afklippede hår væk fra ansigtet. Bed os i stedet om at få det børstet væk, for ellers bliver vi pustet lige ind i hovedet, siger Tina Bergmann.

Det er okay at melde afbud 

Tina Bergmann er imponeret over, at især de unge er gode til at holde afstand og vise forståelse, men hun peger samtidig på, at alle kunderne generelt har taget godt imod de nye tiltag.

Det er ikke okay, at man kommer til frisøren, hvis man er syg, heller ikke når corona er overstået

Tina Bergmann, frisør

Hun håber da også, at folk tager noget med sig fra tiden med coronavirus:

- Vi har et mønster vi skal have ændret på, og det er, at det ikke er okay, at man kommer til frisøren, hvis man er syg, heller ikke når corona er overstået. Døren svinger selvfølgelig begge veje, for vi frisører kan også godt føle os lidt uundværlige, for der er altid en fødselsdag eller et bryllup, men vi skal tage ved lære at den her situation, og også acceptere, at der er okay, at man bliver syg, siger Tina Bergmann.

spørg om corona
spørg om corona

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App