Lærer anklaget for at voldtage 13-årig elev og binde hende i skov

Anklager og forsvarer procederede i dag i retssagen mod en 32-årig lærer fra Sorø Kommune, der er anklaget for at have voldtaget en 13-årig elev.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Anklagemyndigheden går efter en straf på mindst fire års fængsel i sagen mod en 32-årig mand i Retten i Næstved.   

Den 32-årig lærer er tiltalt for flere gange at have voldtaget en 13-årig elev. 

Udover to tilfælde af voldtægt er manden også tiltalt for flere gange at have blufærdighedskrænket den mindreårige elev, samt at have truet hende til ikke at fortælle om voldtægterne. Blandt andet skulle eleven være blevet bundet i en skov.

quote Det er helt usandsynligt, at sådan en pige er i stand til at udtænke sådan noget

Anklager

Torsdag kom anklager og forsvarer med deres afsluttende bemærkninger til nævninger og dommere. 

Gradvis ændrede forholdet sig 

Anklager Siw Olsen fremhævede ved torsdagens retsmøde, at tiltalte erkender at have haft et seksuelt forhold til pigen, og at han vidste, at dette var forkert. Men på grund af PTSD havde han ikke overblikket til at sige nej til pigens tilnærmelser.  

En psykolog har i løbet af retsagen fortalt om fænomenet grooming, hvor en krænker opbygger en relation til et barn eller en ung med henblik på at begå et seksuelt overgreb, og anklageren mener, at netop grooming er årsagen til, at pigen ikke sagde fra.

Overgreb
Læs også
Anklaget for voldtægt - lærer erkender seksuelt forhold til elev
Overgreb
Læs også
Anklaget for voldtægt - lærer erkender seksuelt forhold til elev

Pigens forklaring er tidligere blevet afspillet for lukkede døre, men anklageren fremhævede torsdag for retten, hvordan pigen beskrev den såkaldte groomingprocess, der ifølge anklagemyndigheden fandt sted mellem pigen og den knap 20 år ældre lærer. Det startede, ifølge anklager Siw Olsen, med at læreren hjalp pigen med en knæskade, hun havde. Men langsomt blev deres kontakt øget, og mere og mere tillidsfuld og personlig.  

På et tidspunkt begyndte læreren ifølge anklageren at stille pigen nærgående og seksuelle spørgsmål, men pigen følte sig samtidig heldig, fordi hun var en af dem, der fik lærerens opmærksomhed. Den tiltalte rykkede ifølge anklageren pigens grænser, det startede med knus og klap i numsen og endte med voldtægt.  

quote Jeg tror, at hun har været meget betaget af ham ​​​

Forsvarer

Den 32-årig lærer er også tiltalt for at have truet pigen til ikke at fortælle noget om relationen til hverken forældre eller lærere ved at forklare hende, at det blev lige så slemt for hende som for ham, hvis hun løftede sløret for den seksuelle relation. Således skulle læreren, der er tidligere soldat, have forklaret pigen, at han er en del af en hemmelig gruppe, og at der var en risiko for, at hun eller hendes familie ville blive slået ihjel, hvis hun fortalte om deres forhold. 

Anklager: Læg mærke til uskylden 

Anklager Siw Olsen fremhævede også i retten, at nævninge og dommere skulle lægge mærketil den uskyldighed, der er i pigens forklaring. Der er tydeligvis tale om en ung pige uden seksuel erfaring overhovedet, understregede Siw Olsen og påpegede, at hun anså det som værende helt usandsynligt, at den seksuelle relation var opstået som følge af pigens behov og lyster.  

Voldtægt
Læs også
Anklaget for at voldtage 13-årig elev - skole fik flere advarsler om tiltalt lærer
Voldtægt
Læs også
Anklaget for at voldtage 13-årig elev - skole fik flere advarsler om tiltalt lærer

- Der er ifølge tiltaltes forklaring tale om en 13-årig pige, der har udtænkt et psykologisk spil. Hun har lokket ham til at give hende en masse opmærksomhed, hun har truet med selvmord, sagde anklageren og anførte, at når den tiltalte rørte ved pigen og fik hende til at udøve oralsex, var det ifølge ham, noget han gjorde for at gøre hende glad.

- Jeg tænker, at det er helt usandsynligt, at sådan en pige er i stand til at udtænke sådan noget, og også at hun skulle have den slags lysterfortsatte anklageren.

Forsvarer: Der er tale om en hjemvendt traumatiseret soldat 

Spørger man forsvarer Jeppe Søndergaard har han en helt anden fremstilling af sagen, han kalder en utrolig trist historie om en hjemvendt traumatiseret soldat, der arbejder som lærer men samtidig er hårdt plaget af PTSD.  

- Der opstår et kærlighedsforhold, og selvom det er trist for alle, også for hans familie, så er det noget, der bare er sket, sagde forsvareren i retten og fortsatte:  

Selvfølgelig skal han have en straf, for der er foregået noget upassende mellem dem, men der er ikke tale om vold og trusler. Det er der ingen beviser på.  

Mens anklager Siw Olsen fremhævede pigens forklaring som meget troværdig og detaljeret, var forsvarer Jeppe Søndergaard mere forbeholden. Han argumenterede for, at man ikke kan stole på alt, hvad pigen har forklaret og fremhævede en række eksempler på, at hun har fortalt usandheder både til politiet og til læreren. 

Derimod mente forsvareren, at det var pigen, der var meget forelsket i læreren, og nærmest har stalket ham fra oktober 2018 og frem til januar 2019, hvor hun anmeldte ham for voldtægt. 

Vi har hørt en psykolog fortælle om grooming her i retten. I stedet burde vi måske have hørt en ekspert, der forklarer om stalking, sagde Jeppe Søndergaard ved torsdagens retsmøde.  

Arrangerer fødselsdagssurprise for ham 

Forsvareren hæftede sig ved, at pigen slettede alle sine beskeder til læreren på Messenger forud for anmeldelsen.  

- Hvorfor gjorde hun det? Jeg tror, at hun har været meget betaget af ham. Hun har arrangeret en fødselsdagssurprisefest for ham. Hun har gjort det hele frivilligt - også det seksuelle. Og bagefter har hun slettet sine spor. Hun er forurettet – ikke over det seksuelle, men fordi han stopper kontakten med hende. Derfor skriver hun ham en mail, hvori hun truer med at afsløre deres relation, men mindre de igen kan have kontakt, sagde forsvareren i retten.  

quote Jeg er rigtigt ked af det, der er sket

Tiltalte

Særligt forhold 7 i sagen er anklager og forsvarer meget uenige om. Forholdet beskriver voldtægt af særligt grov karakter. Anklageren mener, at pigen blev bundet og voldtaget analt, mens læreren hev hårdt i det halsbånd, han havde givet hende på.  

Forsvareren afviser, at der er tale om samleje. Derudover mener han, at det, der skete i skoven mellem læreren og eleven skete med pigens samtykke. - Hun er jo ikke blevet kidnappet, hun er kommet frivilligt derud, sagde han i retten og henviste til, at hvis der virkeligt var tale om et alvorligt halsgreb, sådan som anklageren mener, ville der efterfølgende have været mere end et par røde mærker på pigens hals.  

Han skal ikke dømmes for andet, end det han har tilstået 

Mens anklageren mener, at den tiltalte lærer skal dømmes efter anklageskriftet, mener mandens forsvarer ikke, at han skal dømmes for mere end det, han har tilstået, nemlig et upassende forhold af seksuel karakter.  

20181021-181404-1-1920x1278we.jpg
Læs også
Anklaget for voldtægt af 13-årig:
Lærer forklarer overgreb med PTSD
20181021-181404-1-1920x1278we.jpg
Læs også
Anklaget for voldtægt af 13-årig:
Lærer forklarer overgreb med PTSD

Synligt presset takkede tiltalte ja til at få det sidste ord, inden nævninge og dommere gik til votering: 

- Jeg er rigtigt ked af det, der er sket. Jeg har haft et upassende og forkert forhold til pigen, men jeg har aldrig haft samleje med hende, og jeg er ikke en voldelig person. Jeg har aldrig anvendt vold over for hende, og jeg håber, at I også vil se på, hvad der ikke er sket i den her sag, sagde han. 

Der falder dom i sagen mandag den 2. december. 


Nyhedsoverblik