StraXen får folk på internettet

Efter Sorøs selvbetjeningsportal StraXen.dk gik i luften sidste år, går flere og flere den digitale vej, når de skal i kontakt med det offentlige. Det viser ny undersøgelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I september tog Sorø Kommune utraditionelle midler i brug for at få borgerne til at bruge internetportalen StraXen.dk. Medarbejdere malede graffiti på veje og gader i byen, og det har nu givet resultat.

Rigtig mange vælger nemlig at finde svar på deres spørgsmål til kommunen gennem straXen.dk, i stedet for at ringe til Borgerservice. Faktisk er antallet af telefonhenvendelser om generelle spørgsmål faldet med 45 procent, siden straXen gik i luften. Antallet af personlige henvendelser i Borgerservice er i samme periode faldet med 20 procent. Det viser en ny undersøgelse af selvbetjeningsportalen straXen.dk.

- Vi oplever en stigende interesse i at betjene sig selv på nettet. Borgerne tænker nettet som en naturlig del af deres kontakt til kommunen. Det er meget glædeligt, for det er ganske givet noget vi vil se mere af i fremtiden, siger borgmester Ivan Hansen i en pressemeddelelse.

StraXen.dk er Sorø Kommunes selvbetjeningsportal. Her kan man finde svar på rigtig mange af de spørgsmål borgerne typisk stiller til Borgerservice. Blandt andet kan borgere melde flytning, skrive sine børn op til pasning, bestille nyt sundhedskort og meget mere.

Her kan du se en nyhedshistorie om StraXen.dk, som blev bragt i september:


Nyhedsoverblik