Skoler laver løb for at styrke rummeligheden blandt eleverne

Et pejlemærkeløb sender børn i Sorø ud i sneen i dag, hvor de skal løse opgaver, som skal give en bedre forståelse af kommunens inklusionsindsats.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere hundrede børn fra Sorø Borgerskole og Holbergskolen er i dag ude i sneen. 

Her skal de lære om fællesskab, samarbejde og rummelighed i et såkaldt pejlemærkeløb. Formålet er at give eleverne en bedre forståelse af, hvad Sorø Kommunes inklusionsindsats går ud på.

Det er 8. klasserne på de to skoler, der har arrangeret løbet. Én af dem er Mathilda Myre fra 8.b.

- Vi har lavet en forhindringsbane, som består af fem poster, hvor alle børnene skal finde ud af tingene sammen. Alle skal igennem nogle poster og alle skal hjælpe til, siger hun til TV ØST. 

Hun forklarer, at alle 0.-7. klasserne er blevet inddelt i nogle blandede hold. 

- Det går ud på at ryste nogle mennesker sammen, siger Mathilda Myre. 

Taget ejerskab

Også Maria Villingshøj, der er klasselærer i 8.A på Sorø Borgerskole, synes, at løbet er en god idé.

- Det er elevernes egen måde, hvor de stifter bekendskab til pejlemærkerne. 8.klasserne, som har arrangeret løbet, har arbejdet meget intenst med det, og så har de lavet nogle poster, som svarer til pejlemærkerne, hvor de lærer pejlemærkerne - rummelighed og bedre forståelse for hinanden, siger Maria Villingshøj til TV ØST.

Hun fortæller, børnene har klaret det rigtig fint. 

- De har virkelig taget ejerskab over det. Det har virkelig været en fornøjelse, siger hun og fortsætter: 

- Det er inklusion for alle. Vi har fælles rammer for alle. Om det er inklusionsbørn eller andre, vi har fælles rammer for alle. 


Nyhedsoverblik