Personale på Borgerservice har aldrig oplevet noget lignende

Borgerservice i Sorø holder åbent i dag, men medarbejderne er noget mærkede af episoden i går, hvor en 68-årig kvinde satte ild til sig selv.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er dagen derpå i Sorø i dag. Borgerservice på rådhuset i Sorø holder åbent som normalt, men medarbejderne er mærket af hændelsen onsdag:

-  Vi holder åbent i dag, men medarbejderne er blevet opfordret til at bruge ekstra meget tid på at snakke om hændelsen og anerkende, at arbejdsdagen er anderledes end normalt, fortæller Søren Søndergaard Kjær, kommunaldirektør i Sorø Kommune.  

Stormøde i organisationen

Det er under et døgn siden, at flere medarbejdere i Borgerservice i Sorø var vidne til den traumatiske oplevelse. Organisationen indkaldte derfor til akut stormøde i morges kl. 9, hvor både kommunaldirektøren og beredskabsinspektøren i Vestsjællands Brandvæsen informerede om gårsdagens hændelse:

- Det var vigtigt for os at anerkende hændelsen og kommunikere klart og bredt ud, så alle vores medarbejdere er ordentligt informerede. Nu handler det om at trække vejret igen og få det hele lidt på afstand, siger Søren Søndergaard Kjær.

Håndtering af efterreaktioner

På mødet var der fokus på at give medarbejderne nogle retningslinjer til, hvordan de skal håndtere reaktionerne de kommende par dage.

- Når man har haft en traumatisk oplevelse, der har påvirket én, er man som udgangspunkt aldrig selv i tvivl, men det kan være svært at bede om hjælp. Det er derfor vigtigt, at kollegaer, venner og familie er ekstra opmærksomme. Det handler om at vise almindelig medmenneskelighed og empati, fortæller beredskabsinspektør i Vestsjællands Brandvæsen, Bo Sebens.

Bo Sebens har et kursus i beredskabspykologi og er trådt til i akutfasen. Den kommende bearbejdning af hændelsen er dog en opgave for en psykolog. 

Gense indslaget: En 68-årig dansk kvinde er lige nu i kritisk tilstand, efter hun har sat ild til sig selv hos Borgerservice i Sorø.

- Jeg har informeret medarbejderne om, at det er helt naturligt, at man reagerer forskelligt. Nogle vil kunne sove fint den første nat, mens andre ligger hele natten og reflekterer over oplevelsen. Men hvis man også sover dårligt på anden og tredje nat, er det en meget god indikator på, at man har brug for ekstra bearbejdning i form af psykologhjælp, fortæller Bo Sebens.

Opfølgning på krisehåndtering

De medarbejdere, der har svært ved at slippe hændelsen, vil ifølge Søren Søndergaard Kjær blive tilbudt psykologopfølgning på mandag. Her vil man også lave en arbejdsmiljøopfølgning, hvor man tager stilling til, om der er noget i organisationens retningslinjer for krisehåndtering, der skal ændres.

- Vi har aldrig før oplevet en hændelse som den i går, så vi har ikke en generel beredskabsplan på det niveau. Vi har nogle retningslinjer, som folk kan følge, når de skal håndtere et klientsammenbrud, men det er i en mildere skala, siger kommunaldirektøren. 


Nyhedsoverblik