Hærværk mod landskabet: Omfartsvej til flere millioner kroner skaber debat

En ny omfartsvej ved Tersløse skal gå øst om byen. Det skaber vrede i landsbyen, men det kan ikke undgås, at det rammer nogle borgere, siger kommunen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hærværk og vandalisme. 

Det er ordene fra Flemming Pade, der er bestyrelsesformand ved Tersløsegård. Han utilfreds med, at et flertal i Sorø Kommune har valgt, at omfartsvejen ved Tersløse skal gå øst om byen. 

- Jeg synes, det er forfærdeligt. Det er hærværk og vandalisme mod landskabet. Det er fuldstændig formålsløst, siger Flemming Pade. 

quote Det er hærværk og vandalisme mod landskabet. Det er fuldstændig formålsløst

Flemming Pade, bestyrelsesformand ved Tersløsegård

Ifølge et referat fra udvalgsmødet om omfartsvejen og cykelstien ved Tersløse vil det samlet komme til at koste 47,6 millioner kroner. Det samlede budget er 44,7 millioner, derfor skal der findes 2,9 millioner mere ved budgetforhandlingerne for 2018.

Optimale løsning er sydvest om

Den kommende omfartsvej fjerner ikke al trafik - kun halvdelen. Og det undrer bestyrelsesformanden.

- Hvis man vil have trafikken væk fra Tersløse, så opnår man kun, at halvdelen af trafikken kommer væk. Landevejen går stadigvæk igennem. Det er simpelthen spild af penge. Og det er hærværk mod landskabet, siger Flemming Pade.

Derfor mener Flemming Pade, at den mest optimale løsning vil være at skabe en omfartsvej sydvest om Tersløse. 

- Hvis man vil lave en omfartsvej - det har jeg forståelse for - så skal man køre sydvest om. Så får man fjernet alt trafikken fra Tersløse i ét hug. 

quote Laver man en sydvestlig omfartsvej, kommer man jo bare til at ramme nogle andre borgere

Jens Nygaard, formand for Teknik og Miljøudvalget

En holdning som socialdemokraten Jakob Meibom også stemte for. I referatet fra mødet står der nemlig, at han stemte imod, da han ønsker en sydvestlig løsning, "da den løser trafikproblemerne i Tersløse en gang for alle".

Skal minimere trafikbelastning

Ifølge formanden for Teknik og Miljøudvalget, Jens Nygaard (V), så er formålet med omfartsvejen at minimere trafikbelastningen gennem Tersløse by. 

Sorøs borgmester Gert Jørgensen besøgte de bekymrede borgere på Kammergavevej, der kan se frem til at få en omfartsvej i baghaven.

Havde man valgt en sydvestlig omfartsvej, ville man have fjernet alt trafikken?

- Det havde aldrig været meningen, at man skulle fjerne alt trafikken i Tersløse. Det har været meningen, at man skulle aflaste trafikken gennem Tersløse. Problemet er ikke trafiksikkerhed, men en aflastning, siger Jens Nygaard.

- Det, vi har midlerne til nu, er at lave en østlig omfartsvej. 

De har hørt, men ikke lyttet

Men det ændrer ikke på, at der stadig vil være en landevej gennem Tersløse. 

- Jeg synes, det er meget, meget trist. Og jeg synes, det er beskæmmende, at politikerne ikke vil lytte, og at det er foregået sådan, som det er foregået, siger Flemming Pade.

Føler du ikke, at der er blevet lyttet?

quote Vi har valgt den østlige omfartsvej og ser, at det vil være et aktiv for hele Sorø Kommune og i særdeleshed Dianalund

Jens Nygaard, formand for Teknik og Miljøudvalget

- Overhovedet ikke. Der er ikke blevet lyttet til os. Man har måske hørt, men ikke lyttet, siger Flemming Pade.

- I princippet kan man jo sætte sin lid til, at flertallet skifter efter kommunalvalget, og det bliver sat i stå. Det er jo nok det sidste håb, der er. 

Lytter I til borgerne?

Spørger man Jens Nygaard, om de har lyttet tilstrækkeligt til borgerne, så er svaret ja. 

- Når man vil udvikle sin kommune - og det vil vi Sorø - så er det sådan, at hvis man vil tiltrække virksomheder til byen, skabe arbejdspladser og øge sin bosætning, og så man kommer ud og skal ændre infrastrukturen og lave en ny omfartsvej, så vil man altid på beklagelig vis ramme nogle borgere, siger Jens Nygaard.

Gense indslaget om Tersløsegård på Vestsjælland.

- Det gør vi jo ikke, fordi vi vil ramme borgerne. Hvis man vil lave en østlig omfartsvej, kommer man desværre til at ramme nogle borgere. Laver man en sydvestlig omfartsvej, kommer man jo bare til at ramme nogle andre borgere. Det er så et politisk valg, at vi har valgt den østlige omfartsvej og ser, at det vil være et aktiv for hele Sorø Kommune og i særdeleshed Dianalund. 

- Vi skal prioritere og se på, hvilken økonomi vi har til at løfte den her opgave. Nu ser vi, at det er mest rigtigt at lave den østlige omfartsvej. 

Se hele indstillingen fra Teknik, Miljø og Drift i Sorø Kommune:  

1. En østlig omfartsvej udformet til en hastighed på 80 km/t med rundkørsel ved Tersløsevej og med en forlængelse af Per Degns Vej, jf. linjeføringen i ”Bilag 7 - Revideret linjeføring for østlig omfartsvej med rundkørsel ved Tersløsevej”.
 
2. En bussluse og to vendepladser på Holbergsvej til afsætning af skolebørn ved Holbergskolen, jf. kortbilag 4 i Bilag 1.
 
3. De nødvendige trafiksaneringer i Tersløse for at begrænse genvejskørsel og sænke hastigheden.
 
4. En dobbeltrettet cykelsti fra Kalundborgvej langs østsiden af Munke Bjergbyvej og nordsiden af Tersløsevej til Tersløse med en afstand på 5 meter mellem cykelsti og kørebane, jf. kortbilag 5 i Bilag 1.
 
5. Lukning af vandværksboringen nærmest omfartsvejen og etablering af en ny vandboring mindst 300 meter fra omfartsvejen.
 
6. Det undersøges, om Kammergavevej vest for omfartsvejen bør være en blind vej for at undgå genvejskørsel.
 
7. De manglende 2,9 mio. kr. findes i forbindelse med budgetforhandlingerne for 2018.
 
8. Hvidbogen tages til efterretning og sendes som svar til de borgere, der har indsendt bemærkninger i høringsperioden.

Nyhedsoverblik