Vind var formentlig skyld i ulykke på Storebæltsbroen – politiet vil nu undersøge reglerne

Politiet vil nu sammen med Sund & Bælt undersøge, om reglerne for kørsel med vindfølsomme køretøjer, når der er kraftig blæst, skal skærpes.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En lastbil med en trailer væltede på Storebæltsbroen kort før klokken 12, som lukkede hele broen ned.

- Lastbilen kom kørende fra Sjællandsiden og op på højbroen, og så umiddelbart efter den vestlige pylon, så kommer der formentligt et kraftigt vindstød, som gør, at traileren vælter om på siden og lander på midterautoværnet, og spærrer for trafikken i begge retninger på broen, fortæller politikommissær og vagtchef ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, Jesper Lovmand.

Omkring klokken 16 blev broen genåbnet i begge retninger. Men efter broen har været lukket i godt fire timer, er der tæt trafik særligt i vestgående retning, fortæller politiet.  

- Der er meget lang kø, lyder det fra Søren Østervig, der er vagtchef ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

- Men trafikken glider, efter der er blevet genåbnet. Så opfordringen er, at man skal være tålmodig.

Artiklen fortsætter under billedet.

Kø ved Storebælt mandag.
Kø ved Storebælt mandag. Foto: Lind Foto

Traileren var tom

Nu er Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i gang med at undersøge, hvordan ulykken kunne ske.

- Men det er formodentlig en sammenhæng mellem, at det er et højt, let køretøj og så en kraftig sidevind på Storebæltsbroen, lyder det fra Jesper Lovmand.

Han fortæller desuden, at traileren, som lastbilen kørte med, var tom.

udklip.jpg
Læs også
Ulykke lukkede Storebæltsbroen - nu er der åbent i begge retninger
udklip.jpg
Læs også
Ulykke lukkede Storebæltsbroen - nu er der åbent i begge retninger

Kan det forsvares, at han kører over broen, når man fraråder at køre over med vindfølsomme køretøjet?

- Det kan i hvert fald afstedkomme nogle farlige situationer, som vi ser her. Nu skal vores undersøgelser så klarlægge, hvad det er, der nøjagtigt er sket deroppe, siger Jesper Lovmand.

Artiklen fortsætter under billedet.

E20 Storebæltsbroen blev lukket helt i begge retninger på grund af uheld.
E20 Storebæltsbroen blev lukket helt i begge retninger på grund af uheld. Foto: Presse-fotos.dk

Burde den være kørt over?

- Det vil jeg ikke udtale mig om nu her, men det er det, vores undersøgelser skal vise, siger Jesper Lovmand.

Undersøge reglerne

Inden for 14 dage har der været to voldsomme ulykker på Storebæltsbroen – formentlig på grund af vind. Det får nu politiet til at kigge nærmere på reglerne.

- Der er i hvert fald ingen tvivl om, at det her afstedkommer, at vi tager kontakt med Sund & Bælt, og så tager vi en vurdering af, hvorvidt der skal ske en skærpelse af reglerne, og om vi kan iværksætte noget ud fra det. Men det følger vi op på fremadrettet, siger Jesper Lovmand.

- Vi vil gerne prøve at undgå lignende situationer i fremtiden, og det er det, vi prøver nu at lave en undersøgelse sammen med Sund & Bælt om, hvorvidt vi kan gøre nogle ting, der kan imødegå det her. Det lammer en stor del af Danmark, når vi lukker broen ned på den her måde.

I et skriftligt svar til TV 2 fra Sund & Bælt lyder det: 

- Sund & Bælt vil drøfte de eksisterende vindrestriktioner på forbindelsens vejdel med politiet. Herunder vurderes det, om nogle af de restriktioner, der i dag er vejledende, skal laves om til påbud. Det vil være politiets beslutning, da det er dem, der træffer afgørelse om et evt. påbud og skal implementere beslutningen, skriver Lene Gebauer Thomsen, der er kommunikationschef.


Nyhedsoverblik