Travl Tour-weekend - camping- og vandrehjemsejere melder udsolgt

Bliver Sjælland en turistmagnet efter Tour de France? Hotel- og campingejere håber på et ja, men forskningen siger nej.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Gæster, dem er der masser af i disse dage hos Storebælt Camping i Korsør. På grund af Tour de France-etapen 2. juli er det valfartet til med cykelinteresserede weekendgæster, der kommer for at se verdens største cykelløb.

- Normalt, hvis pladsen er fyldt op, er der plads til 1.000 mennesker, og nu er der de her ekstra pladser, så der er nok en 1.200-1.500 gæster, fortæller Flemming Jensen, der ejer Storebælt Camping og Feriecenter.

En af dem, der har kørt autocamperen forbi for at se det spektakulære cykelløb, er Bjarne Petersen fra Herlufmagle. Han glæder sig til at se de mange professionelle cykelryttere suse ud på Storebæltsbroen.

- Jeg vil aldrig nogensinde komme til at opleve det her mere. Jeg er 71 år, så det kommer aldrig til at ske mere, siger han fra sin campingplads med udsigt til Storebæltsbroen.

På den bare plet plejer der ikke at være campingliv, men det bliver der i år, fordi der er ekstra interesse for Storebælt Camping i år.
På den bare plet plejer der ikke at være campingliv, men det bliver der i år, fordi der er ekstra interesse for Storebælt Camping i år. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Spreder sig som ringe i vandet

Et andet sted, hvor de ser frem til en travl weekend, er på Danhostel i Kalundborg. Her melder de om fuldt hus - endda med venteliste.

- I og med at Tour de France fylder hele byen, har vi skrevet til folk, at de lige skal være opmærksomme på, at de måske ikke kan være her inden klokken 16 eller 17, som vi normalt forventer. Så skriver de, hvorfor vi tror, at de kommer til Kalundborg 1. juli, griner Ulrikka Worsøe, der ejer Danhostel i Kalundborg.

Hun ved godt, at fredag er rejsedag, og først lørdag er det festdag.

quote De spreder sig som ringe i vandet.

Ulrikka Worsøe, ejer, Danhostel i Kalundborg

Både hos Storebælt Camping i Korsør og Danhostel i Kalundborg er de sikre på, at flere turister får øjnene op for Danmark efter tre dages Tour de France med massiv mediedækning fra ind- og udland.

- Det gør sådan nogle events jo. De spreder sig som ringe i vandet. Så der kommer et eller andet, men hvad og hvor meget, det er svært at sige, siger Ulrikka Worsøe.

- Vi håber, at det smitter lidt af. At vi bliver kendte, og folk synes, at der skal vi prøve at campere, siger ejer af Storebælt Camping og Feriecenter Flemming Jensen. 

Ulrikka Worsøe glæder sig over de ekstra bookinger, der er på Danhostel i Kalundborg denne weekend.
Ulrikka Worsøe glæder sig over de ekstra bookinger, der er på Danhostel i Kalundborg denne weekend. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Vil bruge omtale fremadrettet i branding

Kommunikationsansvarlig hos Destination Sjælland Martin W. Crone Hansen melder sig til det optimistiske kor. Han forventer også, at årets Tour de France får turisterne til at flokkes til Sjælland.

- Meldingerne lyder på flere end 100.000 gæster langs ruten, så det er selvfølgelig også det, vi regner med, og vi kan høre fra vores aktører, at der er godt run på. Og vi kan se på vejene, at der måske er lidt flere udenlandske nummerplader, end der plejer at være. Så vi forventer, at der bliver godt gang i den langs ruten, siger Martin W. Crone Hansen.

El diablo
Læs også
Guide: Sådan bliver du en god tilskuer til Tour de France
El diablo
Læs også
Guide: Sådan bliver du en god tilskuer til Tour de France

Turistselskabet forventer at bruge Tour de France aktivt som en måde at brande Sjælland på og åbne turisternes øjne for Sjælland som cykelferiedestination. 

- Det, vi har fokuseret på, er, hvordan bruger vi det her på den lange bane. Det vil sige, at vi skal bruge det her til at sparke nogle døre ind til nogle markeder i udlandet for de her cykelturister, som faktisk synes, at Tour de France er spændende, siger Martin W. Crone Hansen.

Destination Sjælland vil bruge Tour de France i deres fremtidige branding af Sjælland.
Destination Sjælland vil bruge Tour de France i deres fremtidige branding af Sjælland. Foto: Martin Stilling / TV2 ØST

Har ingen isoleret effekt

Desværre må Rasmus Klarskov Storm, analyse- og forskningschef på Idrættens Analyseinstitut, komme med en halvnedslående melding til dem, der forventer et turismeboom på den anden side af Tour de France. Han har lavet en analyse af turisme i regioner, hvor der har været Tour de France.

 - Det, analysen viser, er, at der ikke er nogen stor effekt af det, og det er i overensstemmelse med den litteratur, der findes på området, som finder det samme. Altså, at man ikke skal forvente nogen store effekter. Der kan være nogle mindre positive effekter. Normalt er de ikke til stede, og det kan også i nogle tilfælde være decideret negativt, hvis de penge, man har brugt på at tilvejebringe det her antal turister, overstiger det, man får ind og det, som de her turister lægger, siger Rasmus Klarskov Storm.

quote Vi betaler for at få en reklame for Frankrig igennem gaden.

Rasmus Klarskov Storm, analyse- og forskningschef, Idrættens Analyseinstitut

Analysen har kigget på 107 regioner, som har haft Tour de France. Her har de sammenlignet et turistår med Tour de France og et turistår uden Tour de France. I de tilfælde kan de ikke måle en effekt. 

- En gennemkørsel i Danmark er selvfølgelig fin nok. Det giver utvetydigt noget medieeksponering, men det, der egentlig er sagens kerne, er, at vi betaler for at få en reklame for Frankrig igennem gaden. Sorry to say, siger analyse- og forskningschefen.

Ultralokale kan opleve weekendboom

Rasmus Klarskov Storm kan dog godt se, at lokale virksomheder kan opleve et boom i turisme i den periode, hvor Tour de France finder sted, ligesom Flemming Jensen og Ulrikka Worsøe har oplevet. 

- Hvis det skal have en effekt i forhold til turisme og branding, så er det fordi, man skal se det i et større billede, i en samlet vifte af ting, man kan gøre for at gøre sit lokalområde attraktivt for turister, men problemstillingen er, at folk jo også er eksponeret for en hel masse andre ting end lige det sted, siger Rasmus Klarskov Storm.

quote Jeg kan ikke se, hvordan det ender med at blive, for det tror jeg ikke, man kan forestille sig.

Ulrikka Worsøe, ejer, Danhostel i Kalundborg

Uanset om der ligger guld for enden af Tour de France eller ej, så glæder Flemming Jensen og Ulrikka Worsøe sig over de mange turister, der har lagt vejen forbi Storebælt Camping i Korsør og Danhostel i Kalundborg i denne weekend.

- Der er jo ikke nogen, der ikke synes, at det her er spændende, siger Flemming Jensen.

- Det er sjovt og skægt. Altså, jeg kan ikke se, hvordan det ender med at blive, for det tror jeg ikke, man kan forestille sig, siger Ulrikka Worsøe.


Nyhedsoverblik