Travl jernbanestrækning skal renoveres - men ingen har budt på opgaven

Jernbanen mellem Slagelse og Korsør skal renoveres, men ingen entreprenører har budt på opgaven, og derfor er arbejdet udskudt i to år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En renovering af jernbanen på den vigtige pendlerstrækning mellem Slagelse og Korsør må igen udsættes. Det skyldes, at ingen entreprenører vil byde på opgaven.

Det skriver Ingeniøren.

Banedanmark havde sendt en kontrakt på over 100 millioner kroner i udbud på opgaven, hvor blandt andet skinner, sveller og sporskifter er medtagede og skal repareres eller udskiftes - men altså uden nogen bud.

quote Der er noget at arbejde med, for det er en situation, vi skal væk fra igen

Torben Liborius, chef for Dansk Infrastruktur under Dansk Industri

Torben Liborius er chef for Dansk Infrastruktur under Dansk Industri, som repræsenterer mange af de firmaer, der arbejder på jernbaneområdet, og til TV2 ØST kalder han situationen meget alvorlig.

- Vi har set en tendens den seneste tid, hvor opgaver får færre tilbud, og at det skulle ramme nul var næsten uundgåeligt. Så der er noget at arbejde med, for det er en situation, vi skal væk fra igen, siger han.

Indtil videre er arbejdet udskudt i to år og forventes færdiggjort i 2024.

Dyrere materialer en del af årsagen

Ifølge Torben Liborius skyldes de manglende bud på opgaven blandt andet de stigende priser på materialer, der har været den senest tid, og som gør det svært for entreprenører at vide sig sikker på, om de kan holde sig inden for budgettet.

- Priserne er steget på både materialer og andre forhold, og det gør, at det kan være svært at ramme det budget, som Banedanmark har, og det gør jo, at man har en økonomisk udfordring, forklarer han.

Torben Liborius, der er chef for Dansk Infrastruktur under Dansk Industri, som repræsenterer mange af de firmaer, der arbejder på jernbaneområdet, kalder situationen meget alvorlig.
Torben Liborius, der er chef for Dansk Infrastruktur under Dansk Industri, som repræsenterer mange af de firmaer, der arbejder på jernbaneområdet, kalder situationen meget alvorlig. Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

At arbejdet er udskudt betyder, at risikoen øges for, at togene må sætte farten ned på strækningen, eller at spor skal spærres midlertidigt. Derfor er det også vigtigt, mener Torben Liborius, at der findes en løsning.

- At Banedanmark får så få – og her nul – tilbud, det er ikke overraskende, men meget uheldigt. Og derfor arbejder vi jo også som branche med Banedanmark for at finde nogle andre måder at gøre det her på, lyder det.

Flere penge på bordet

Torben Liborius mener ikke, det er til at komme udenom, at en løsning vil være forbundet med økonomien i udbuddet.

- Der skal flere penge på bordet, og ellers må man lave færre ting og nøjes med en lidt mindre løsning, eller at man laver nogle dele og udskyder andre til bedre tider, siger han.

Læs også
Bombe under nedslidt Østbane - renovering kan løbe op i over en milliard
Læs også
Bombe under nedslidt Østbane - renovering kan løbe op i over en milliard

Og i Transportministeriets seneste status for anlægs- og byggeprojekter bliver det da også luftet, at det kan blive nødvendigt at finde flere penge til opgaven på jernbanen mellem Slagelse og Korsør.

- Den aktuelle situation med stor efterspørgsel på jernbaneydelser kombineret med store prisstigninger inden for materialer og følgevirkninger af krigen i Ukraine gør, at der er væsentlig risiko for, at forelæggelsesgrænsen overskrides, og at den bevilgede totaludgift skal forhøjes i form af et nyt aktstykke.


Nyhedsoverblik