Tour de France lægger måske vejen forbi Vestsjælland

Danmark har officielt afleveret et bud på tourstart til Tour de France. Et af budene kan føre rytterne gennem Sorø, Slagelse og Korsør.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mandag var Danmarks erhvervs- og vækstminister, Troels Lund Poulsen (V), og Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), rejst til Paris for at overrække et dansk bud på at være vært for Tour de France-starten i 2019, 2020 eller 2021.

Et af buddene er en etape, der går fra Roskilde til Odense via Sorø, Slagelse og Korsør og ikke mindst over Storebæltsbroen

De to mødtes i Danmarkshuset på Champs-Élysées i Paris med Jean-Étienne Amaury, der er formand for ASO, som arrangerer Tour de France, og Tour de France-løbsdirektør Christian Prudhomme for at overrække det danske bud.

Troels Lund Poulsen er efter ceremonien optimistisk i forhold til chancerne i et af de sidste år.

- På baggrund af det bud, vi nu har lagt frem, den rute, der er lagt, og også det danske commitment, som man kan se, Prudhomme kvitterer for, så tror jeg, der er en realistisk chance i hvert fald i 2020 eller 2021, siger ministeren.

Tour-start koster 90 millioner kroner

Det danske bud budgetterer med en udgift på 90 millioner kroner plus afledte udgifter til de kommuner, som løbet kommer igennem.

- I forhold til hvor stor en begivenhed det er, så er det en relativt billig begivenhed, fordi den benytter den eksisterende infrastruktur, siger Troels Lund Poulsen, som ser et kæmpe potentiale for Danmark.

- Der vil være et kæmpe pay off i forhold til antal turister, hotelovernatninger, restauranter og handel generelt. Det kunne vi jo se, da Giro d'Italia var i Herning og Horsens. Den investering fra de to kommuners side gav jo et kæmpe pay off.

Minister: En god investering 

Derfor vil udgiften både på den korte og den lange bane være en god investering for Danmark, mener erhvervs- og vækstministeren.

- Hvis vi kigger på, hvad Giro d'Italia gav og ganger det op med, hvad Touren kan give, så er det vel en return of investment på fire-fem gange til det danske samfund, siger han og tilføjer:

- Og så er der jo en kæmpe brandingværdi, som er flere hundrede millioner kroner værd, fordi vi simpelthen bliver brandet i hele verden.

Buddet lægger op til tre etaper på dansk jord startende i København med en ti kilometer lang enkeltstart med start og mål ved Københavns Rådhus. Herefter skal næste etape gå fra Roskilde til Odense, inden det slutter med en tur fra Vejle til Sønderborg.

Der går dog lang tid, førend det bliver besluttet, om Danmark får lov til at være vært for verdens største cykelløb i et af de tre år.

Det er typisk halvandet til to år før det pågældende Tour de France, at ruten offentliggøres.

/ritzau/


Nyhedsoverblik