Sygehus-personale har blandet syn på Sundhedsplatformen

Overordnet set er det gået fint med Sundhedsplatformen i de første dage. Men blandt medarbejderne er der blandede holdninger til det nye system.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Der var lidt kaos natten til lørdag, da systemet blev taget i brug. Men vi har nået alt det, vi skulle.

Sådan lyder meldingen fra Christopher Jantzen, der er læge på Slagelse Sygehus. Her og på regionens andre sygehuse har Sundhedsplatformen nu været i funktion i et par dage.

Overordnet set er meldingen, at det er gået fint. Men medarbejderne på har et blandet syn på, hvordan hverdagen med det nye system kommer til at blive.

- Jeg synes, det er fint, vi indfører et nyt system. Det har sine fordele. Men det er ærgerligt, at vi som læger skal bruge mere tid til administration, som vi ikke er uddannet til. F.eks. håndtering af udskrivelser og genoptræningsforløb, som andre faggrupper tidligere har taget sig af. Det giver os mindre tid til patientkontakt, mener Christopher Jantzen.

På Psykiatrihospitalet i Slagelse er sygeplejerske Trine Nielsen Ørting positiv over for Sundhedsplatformen.

- Det er for tidligt at konkludere, om det er et godt system. For vi mangler stadig at lære alle de smarte funktioner at kende. Men jeg tror, det giver et meget bedre overblik og gør det nemmere og hurtigere at finde oplysninger, fordi de bliver samlet et sted. Det giver mere tid til patienterne i stedet for foran computeren, mener Trine Nielsen Ørting.

Hun er en af de medarbejdere, der er blevet uddannet som superbruger i det nye it-system. De næste 14 dage er superbrugerne vagtsat til at hjælpe deres kolleger i gang med at bruge Sundhedsplatformen.

Sundhedsplatformen bliver brugt på 1.100 sygehuse verden over. I Danmark bruges den nu på 17 sygehuse.


Nyhedsoverblik