Storebæltsbroen var lukket i timevis - nu er der nyt i sagen

Erfaringer fra lukningen af Storebæltsbroen den 12. november skal bruges ved lignende hændelser i fremtiden, konkluderer myndigheder, der blandt andet vil sikre bedre kommunikation.

Lørdag den 12. november blev Storebæltsbroen lukket i forbindelse med en redningsindsats, hvor en selvmordstruet person truede med at springe i vandet fra højbroen.

Kontaktgruppen for Storebælt, der består af blandt andre Sund & Bælt og politiet, har evalueret indsatsen og vil tage ved lære af de erfaringer, de har gjort sig i forbindelse med den lange brolukning. Det skriver Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi i en pressemeddelelse.

Tog meget længere tid end forventet

Politiet modtog anmeldelsen klokken 08.29, og klokken 16.40 lykkedes det dem at bringe den selvmordstruede person i sikkerhed. Først klokken 19.00 lykkedes det at få åbnet for trafikken i alle vognbaner, og der var fortsat trafikale udfordringer frem til klokken 21.00.

Evalueringen af forløbet viser, at der var flere forskellige grunde til, at det tog så lang tid.

- Flere af hinanden uafhængige faktorer bidrog til, at den meget trafikerede vejstrækning måtte holdes lukket i uforholdsmæssig lang tid, står der i evalueringen.

- Personredningen tog væsentlig længere tid end forventet, når vi sammenligner med en række tidligere tilsvarende redningsaktioner, der er afviklet væsentlig hurtigere, skriver politiet.

redningsaktion på Storebælt
Læs også
Redningsaktion på Storebælt: Sund & Bælt forklarer nu det trafikale kaos
redningsaktion på Storebælt
Læs også
Redningsaktion på Storebælt: Sund & Bælt forklarer nu det trafikale kaos

Det var blandt andet nødvendigt at skærme det område, hvor redningsaktionen foregik, så der ikke kunne tages billeder eller video af situationen, og så opstod der også et uheld, da broen igen blev åbnet.

- I forbindelse med genåbningen af alle vejbaner var et køretøj havareret præcis der, hvor overledningen mellem den sydlige- og nordlige kørebanehalvdel skulle finde sted. Det krævede tilkald af bjærgningsassistance til flytning af køretøjet, men den massive kø medførte, at det tog ekstra lang tid at få assistancen frem og bortfjernet køretøjet, skriver politiet.

Der opstod også et mindre færdselsuheld på Fyn, som medvirkede til yderligere forsinkelse af trafikken.

Kommunikationen skal optimeres

Myndighederne har fået kritik for trafikkaosset under nedlukningen af Storebæltsbroen. Og blandt andet kommunikationen til bilisterne, der sad i kø i mange timer, har mødt kritik.

Af evalueringen fremgår det, at kommunikationen skal optimeres, hvis der opstår en lignende situation i fremtiden.

- Det er vurderingen, at der fremover ved langvarige brolukninger skal ske en optimering og mere udbredt handlingsanvisende koordineret kommunikation til trafikanterne, så de er bedre orienteret og løbende får meldinger om status, står der i evalueringen.

redningsaktion på Storebælt
Læs også
Redningsaktion på Storebælt - det lavede politiet
redningsaktion på Storebælt
Læs også
Redningsaktion på Storebælt - det lavede politiet

- Det overraskede myndighederne, at indsatsen varede så lang tid, og derfor vil Kontaktgruppen for Storebælt inddrage erfaringerne i forbindelse med håndtering af fremtidige tilsvarende hændelser, står der.

Det oplyses i pressemeddelelsen, at Sund & Bælt er i gang med at udbygge og færdiggøre det nye system til overledning af trafik på broen, så det ikke fremover kræver manuelle procedurer.

Systemet skulle gerne være i funktion inden for tre måneder, og forventningen er, at overledning af trafikken i lignende situationer i fremtiden vil tage væsentlig kortere tid. 

Video: Den 12. november var der massiv kø ved Storebæltsbroen, som fra klokken cirka 09.00 var spærret i fire timer frem.