Storebæltsbroen sniffer stadig stinkende skibes skorstene

En kunstig næse på Storebæltsbroen fortsætter året ud med at sniffe efter skibe, som udleder for meget svovl.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det lyder måske som noget, der er svært at forestille sig, men ikke desto mindre er det sandt.

Siden 2015 har en form for kunstig næse på Storebæltsbroen nemlig sniffet sig frem til skibe, der sejler med for meget svovl i brændstoffet, når de sejler forbi broen.

Og dén ordning får lov at fortsætte resten af 2017, selvom den egentlig skulle udløbe i januar. Det oplyser Miljøstyrelsen ifølge DR Sjælland.

- Vi får mange flere data, end vi ellers ville have om, hvor meget luftforurening skibene udsender. Vi får mange tusinde data hvert år. Det giver et meget mere detaljeret billede af i hvor høj grad, skibene overholder svovlreglerne, siger kontorchef Sara Røpke fra Miljøstyrelsen til DR Sjælland.

Politianmeldt 13 rederier

Når snifferen opfanger et svovlstinkende skib, så får Miljøstyrelsen besked, og hvis skibet er på vej i dansk havn, kan Søfartsstyrelsen så gå ombord og tage prøver fra brændstoffet.

Foruden snifferen på selve broen er der også installeret en næste på et lille fly, som kontrollerer skibe, der sejler på de store skibsruter i Danmark.

Siden ordningen med næserne er blevet indført, har Miljøstyrelsen politianmeldt 13 rederier for brud på svovlreglerne.

Fra 2020 må skibe maksimalt sejle på brændstof med 0,5 procent svovl. I dag er det tal 3,5 procent.


Nyhedsoverblik