Storebælt vil spare på sikkerheden

Selskabet bag Storebæltsforbindelsen vil ikke længere betale Forsvaret for at bemande et patruljefartøj. Der er tale om et såkalt afviser-fartøj, der, siden broen åbnede i 98, har været sidste led i beredskabet, hvis et skib havde kurs mod en af bropillerne. Det skriver DR Nyheder.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Storebælt mener, at risikoen er mindsket i takt med, at overvågningen fra land er blevet øget. En ny risikovurdering bestilt hos COWI ligger til grund, lyder det.

      Radar, kikkerter og infrarøde kameraer med forbindelse til VTS-centret på Flådestation Korsør er blevet opgraderet, forklarer Storebæltsforbindelsens tekniske direktør Leif Vincentsen til DR Nyheder, og samtidig er skibsfarten nu overalt udrustet med det såkaldte AIS-system, der automatisk transmitterer hvert skibs identitet og position til land. (VTS står for Vessel Trafic Service, red.)

      - Hvis et skib har kurs mod broen, kan man kontakte det via AIS, siger Leif Vincentsen til DR Nyheder.

      - Hvad gør I så, hvis en beruset eller sovende skipper ikke reagerer på signalerne?

      - Der kan vi ikke gøre andet end at vi lukker forbindelsen og dermed undgår, at det får konsekvenser for dem, der kører på forbindelsen.

      Afviserfartøjet ejes og bemandes af søværnet, men Storebæltsforbindelsen har betalt lønnen til det seks mand store vagthold.

      Den årlige udgift for broselskabet: 5,5 - 6 mill. kr.

      Skibet har været standby døgnet rundt. Klar til udrykning på fem minutter og med en topfart omkring 60 kilometer i timen har det kunnet nå ud som det første, når nogen var på gal kurs, når fritidssejlere rodede rundt på de store skibes rute eller drev herreløse om med motorstop.

      En gang - i marts 2005 - gik det galt. En fuld styrmand på en coaster nåede at sejle ind i vestbroen, fordi en radaroperatør i VTS-centret ikke fik slået alarm. Det førte til nye procedurer og ændret bemanding i centret.

      I andre situationer har afviserfartøjet gjort en forskel. Et enkelt eksempel: Et siksakkende handelsskib med kurs mod broen var ikke til at råbe op på radioen. Afviserfartøjet blev sendt ud og fik med blåt blink og en hylende politisirene vækket besætningen.

      Storebælts ønske om at stoppe samarbejdet med Forsvaret og nedlægge afvisningsberedskabet vækker forbløffelse på Christiansborg. Forsvarsordførerne fra S og V, John Dyrby Paulsen og Karsten Nonbo, siger til DR Nyheder, at de vil gå til forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, som formelt skal godkende en ændring af aftalen mellem Forsvaret og Storebælt.

      - Jeg vil gerne se nogle sandsynlighedsberegninger, siger Karsten Nonbo, og fra John Dyrby Paulsen lyder det:

      - Jeg kan ikke forstå, at man synes, at denne risiko er så lille. Det ville ikke være første gang i verdenshistorien, hvis en skipper på vej gennem Storebælt har kigget for dybt i flasken eller er faldet i søvn.


Nyhedsoverblik