Slagelse Kommune bliver fyrtårn for idræt og bevægelse

Sammen med fire andre kommuner er Slagelse udpeget til at være en del af et fyrtårnsprojekt, der skal klæde undervisere bedre på til mere bevægelse i skolen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

3.211 lærere og pædagoger på 43 skoler skal uddannes i idræt og bevægelse i et nyt, banebrydende folkeskoleprojekt. Fem kommuner er udpeget til formålet, som A.P. Møller Fonden støtter med fem millioner kroner, og Slagelse er en af dem, skriver Dansk Idrætsforbund (DIF) i en pressemeddelelse.

Krop & Kompetencer er navnet på det nye fyrtårnsprojekt, der skal løfte kompetencerne i idræt og bevægelse på skoler i Aalborg, Herning, Ringkøbing-Skjern, Frederikssund og Slagelse.

DIF, DGI, Dansk Skoleidræt og VIA University College står bag projektet, der går i gang nu og løber frem til og med september 2016.

Skal rulles ud nationalt

Erfaringerne fra projektet i de fem kommuner skal danne baggrund for en senere national udrulning.

- Projektet skal klæde lærere og pædagoger på til at kunne leve op til skolereformens krav om mere og bedre idræt og bevægelse. Det handler både om at løfte idrætstimerne, og at idræt og bevægelse generelt udbredes og får kvalitet som en del af undervisningen i alle fag og i løbet af skoledagen. Vi vil også hjælpe lokale idrætsforeninger med at indgå i skolesamarbejder, siger Nina Bundgaard, projektleder for Krop & Kompetencer, DIF.

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal har støttet folkeskoleprojektet ’Krop & Kompetencer’ med fem millioner som en del af fondens overordnede folkeskoledonation.

Stort behov for ekstra kraft

Nina Bundgaard understreger, at der er et stort behov for at sætte ekstra kraft bag idræt og bevægelse i den nye skole:

- Undersøgelser viser klart, at lærere og pædagoger efterlyser uddannelse for at være i stand til at leve op til skolereformens intentioner om mere bevægelse i skoledagen. En reform implementeres ikke fuldstændig på hverken et eller to skoleår. Det tager tid og kræver opkvalificering. Det sidste kan vi bidrage med, og vi er meget glade for at A.P. Møller Fonden gør projektet muligt.

Bevægelse hele vejen rundt

Kompetenceløftet kommer hele vejen rundt fra skoleledelsen over lærere og pædagoger til de foreningsfrivillige. 43 skoler, 791 idrætslærere, 2420 lærere og pædagoger skal efteruddannes. Det gælder både i forhold til idrætsfaget, bevægelse i den understøttende undervisning, bevægelse ind i fagene og de lokale idrætsforeninger i den åbne skole.

Krop & Kompetencer skal ses som et af de tiltag, der skal være med til at indfri DIF og DGI’s Vision 25-50-75, der handler om øget idrætsdeltagelse i befolkningen frem mod 2025.

Baggrund

  • Idræt og bevægelse har en fremtrædende placering i skolereformen og kan styrke børns læring, trivsel og sundhed – hvis det gennemføres på et højt fagligt og didaktisk niveau. En åben folkeskole med mere og bedre idræt og bevægelse integreret i skoledagen stiller nye krav til ledere, lærere og pædagoger i folkeskolen.

Nogle af de spørgsmål, som melder sig, vil projektet give svar på. Det handler især om:

  • Hvordan kan skolen sikre, at alle elever har 45 minutters fysisk aktivitet i løbet af skoledagen?
  • Hvor meget og hvilken type idræt og bevægelse skal der være i den understøttende undervisning?
  • Hvordan kan bevægelse bidrage til variation og bedre læring i den fagopdelte undervisning?
  • Hvordan kan man skabe en rød tråd i idrætsfaget fra skolestart til eksamen i 9. klasse?
  • Hvordan kan alle lærere og pædagoger bidrage til mere idræt og bevægelse i skolen?
  • Hvordan kan kvaliteten i idrætsfaget højnes?
  • Hvordan kan kommune, skole og forening arbejde med at udvikle ”den åbne skole”?
  • De fire samarbejdspartnere i projektet: DIF, DGI, VIA og Dansk Skoleidræt har hver især og sammen unikke forudsætninger for at bidrage til løsningen af udfordringerne.
  • De fem kommuner i projektet er i forvejen kommuner, der prioriterer idræt og bevægelse i skolen. Der er tale om både store og små kommuner, store og små skoler, land og by for at sikre alsidighed.
  • I de fem kommuner gennemføres kompetenceløft i idræt og bevægelse, hvor man gennem efteruddannelse og praksisnære forløb med ledere, lærere, pædagoger, elever og lokale foreninger kan fremme og kvalitetssikre idræt og bevægelse i skolen.
  • På sigt skal projektet tilbydes alle kommuner for at sikre, at kommuner og skoler tager fuldt ejerskab til kravene om mere idræt og bevægelse, og at aktiviteterne får høj kvalitet, herunder at aktiviteterne udvikles og tilpasses målgruppen og gennemføres med intensitet.

Nyhedsoverblik