Skole køber historisk skib - nu skal eleverne gennemrenovere det

Fredag kom galeasen BIEN i Korsør på nye hænder. Unge fra FGU skal sætte skibet i stand.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er en særlig dag – både for de unge fra FGU Syd- og Vestsjælland og for det gamle sejlskib, M/S BIEN, som nu kan forvente at blive sat tip top i stand af nogle meget motiverede unge.

Fredag formiddag, i høj sol og med BIEN i blikstille vand i havnen i Korsør, skrev FGU nemlig under på, at de nu er ejere af den gamle galease, som har trængt til istandsættelse i årevis.

- Vi er skibsreddere i dag. Vi er simpelthen så glade, siger direktør i FGU Syd- og Vestsjælland, Gert Møller, der også fortæller, at overtagelsen blev fejret med sømandssange og en tale fra Slagelses borgmester. 

Artiklen fortsætter under billedet. 

Direktør i FGU Gert Møller skriver under på købsaftalen sælger Jens Møller og Ruth Hvelverskov.
Direktør i FGU Gert Møller skriver under på købsaftalen sælger Jens Møller og Ruth Hvelverskov. Foto: Sofie Ostenfeld Sigberg

- Det vigtigste er, at vi har fået et nyt spændende projekt, som de unge kan lære noget af. 

quote Det vigtigste er, at vi har fået et nyt spændende projekt, som de unge kan lære noget på

Direktør, FGU Syd- og Vestsjælland

FGU er en selvejende institution, hvor unge under 25 år kan prøve forskellige muligheder - både hvad angår almindelige skolefag og med praktiske opgaver. Og de praktiske evner er lige, hvad der er brug for i det kommende projekt.

Gennemgribende renovering forude

M/S Bien er den ældste tilbageværende Marstal Galease fra 1898. FGU Syd- og Vestsjælland har haft som udviklingsprojekt at købe sejlskibet, og nu ligger der altså en større istandsættelse forude. 

Det er en flerårig proces at føre skibet tilbage til sin oprindelige form, og målet er, at BIEN skal fremstå i bedste håndværksmæssige stand, når istandsættelsen er afsluttet. Arbejdet med den gamle skude skal foregå på FGU’s eget værft i Korsør.

Læs også
Historisk besøg:
Russisk sejlskib lægger til kaj i Nysted Havn
Læs også
Historisk besøg:
Russisk sejlskib lægger til kaj i Nysted Havn

Og der venter de unge en meget spændende proces.

- Eleverne lærer en masse om det håndværksmæssige, men de lærer også rigtig meget om sig selv og om dannelse og det at være del af et fællesskab. Det her er ikke bare et sommerprojekt. Det her ender med, at skibstilsynet skal godkende skibet. 

Ifølge Gert Møller er det vigtigt, at de unge mærker, at der er flere måder at lære på. Det her er ikke skole, og eleverne  glemmer næsten, at det, de laver, også er egentlig læring. Det er det smukkeste ved det, siger Gert Møller. 

Et islandsk ordsprog beskriver ifølge ham projektets mening med at tilbyde de unge en uddannelsesplads, der er anderledes: 

- Drengen bygger skibet, skibet bygger drengen. 

Det er en gennemgribende renovering, som de unge skal i gang med. De første måneder skal de lære skibet at kende i vandet, men i slutningen af september kommer det på land, og så bliver alt gennemgået. Der skal lægges nye planker, styrhuset skal af og masten pilles ned. 

Artiklen fortsætter under billedet.

Skoleleder Katrine Larsen fra FGU Korsør, og leder af FGUs værft Christian Dyrløv foran BIEN.
Skoleleder Katrine Larsen fra FGU Korsør, og leder af FGUs værft Christian Dyrløv foran BIEN. Foto: Sofie Ostenfeld Sigberg

Og der er penge til projektet. Byrådet i Slagelse har godkendt en samlet anlægsbevilling på 3,4 millioner kroner til køb og renovering af skibet.

Fremtiden for skibet og de unge

Skibet har de seneste år sejlet med blandt andre lystfiskere og lejrskoler, og målet er – når det har fået en kærlig hånd – at de unge skal drive skibet videre, så der skabes mulighed for sejlads mellem havnene Korsør, Vordingborg og Næstved. Derfor arbejder eleverne de kommende tre år også målrettet på den fremtidige drift.

design_uden_navn_6.png
Læs også
Bådebygger kæmper for at redde historisk skib - sejlede med æbler og jøder under krigen
design_uden_navn_6.png
Læs også
Bådebygger kæmper for at redde historisk skib - sejlede med æbler og jøder under krigen

Skibet skal desuden fungere som skoleskib for FGU og som tourskib for skoler og turister.

- Skibet skal også være et aktiv på den maritime front for Korsør, fortæller direktør i FGU Syd- og Vestsjælland, Gert Møller. 

Når BIEN er istandsat, vil det også fungere som sejlende værksted for de unge på FGU.

- Målet er at få flere unge tændt på en søfartsuddanelse. Her vil de unge på egen krop opleve livet til søs, glæden ved sejlads og det særlige arbejdsfællesskab ombord.

Der vil være 14 unge, der konstant er i gang med renoveringen af skibet, og nogle af dem kommer samtidig i lære som bådbyggere  og tager den fulde uddannelse undervejs. 

Først skal 25 elever dog på sommercamp på skibet. Og turen går naturligvis til Marstal, hvor BIEN blev bygget for over 120 år siden. 

Galeasen BIEN

  • 1898 Bien bygges af en skibsbygger i Marstal
  • I 1950’erne er skibet som stenfisker med til at bygge Halskov Færgehavn.
  • 1985 Bien bliver solgt til Korsør Sportfiskerservice, og en skibstømrer begynder en ombygning af skibet, så det kan godkendes til sejlads af forskellig art.
  • 2020 FGU køber BIEN med en anlægsbevilling fra Slagelse Kommune på 3,4 millioner kroner. 
  • BIEN er godkendt til at sejle med 40 dagsgæster og 26 overnattende gæster (ekskl. mandskab.)

Nyhedsoverblik