Skole i Korsør fjernunderviser de små elever for fjerde gang

Broskolen i Korsør måtte både i november og december lukke hele skolen ned på grund af coronasmitte, og har helt styr på fjernundervisning af de små elever.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Marlene Jensen er dansklærer i en 2. klasse på Broskolen i Korsør.

Mens det på mange skoler er en ny virkelighed at skulle fjernundervise elever i de små klasser, så er det ikke en ny situation for Marlene Jensen.

- Vi er nok bedre klædt på, fordi vi har noget erfaring, fortæller hun.

Broskolen i Korsør var lukket ned i foråret 2020 ligesom alle andre skoler. Men også i november og december lukkede skolen helt ned, fordi coronavirus havde spredt sig blandt personale og elever. 

- Det har virkelig været et crazy forløb, siger Marlene Jensen.

Zoommøder bruges kun til at skabe bedre trivsel

Nu står hun så foran en periode med nødundervisning af anden klasse igen. Hun har sendt nogle grammatikopgaver til børnenes forældre og nogle web-henvisninger til, hvor eleverne kan læse nogle tekster.

- Der er nogle ting, man ikke så godt kan med de mindre børn, som med de større. Decideret onlineundervisning har jeg ikke rigtig gjort mig i, fordi det kræver, at der er en voksen ved siden af, som kan hjælpe, og det ved jeg jo ikke, om der er, siger dansklæreren.

quote Decideret onlineundervisning har jeg ikke rigtig gjort mig i, fordi det kræver, at der er en voksen ved siden af, der kan hjælpe, og det ved jeg jo ikke, om der er

Marlene Jensen, lærer, Broskolen, Korsør

Dansklæreren og eleverne i anden klasse har dog snuset til mødefunktionen i onlineprogrammet Zoom. Men hvor de større elever ofte undervises af en lærer på platformen, så bruger Marlene Jensen det kun ind imellem. Hun laver ikke klasseundervisning i programmet, men bruger det til at holde fast i de sociale relationer i klassen.

- Jeg har brugt det som et trivselsværktøj og ladet det være frivilligt at deltage, for ikke at presse forældrene. Så har jeg sludret en times tid med de elever, der deltog, og det var de mega glade for. Jeg fik god respons fra mange forældre. Det var en rigtig god oplevelse, fortæller hun.

Må tilpasse sig forældrenes situation

Det er de små elevers afhængighed af voksenhjælp og deres minimale erfaring med onlineundervisning, der er den største forskel på fjernundervisning af de små og de store elever.

I den nuværende situation kan man ikke gå ud fra, der er en voksen, der kan hjælpe hele tiden. Og den situation er man nødt til at tilpasse sig, fortæller Marlene Jensen fra Broskolen.

- Nogle forældre skal arbejde hjemmefra, og nogle familier har flere børn, der er hjemsendt. Men jeg har også skrevet til forældrene, at vi har stor forståelse for, at der er noget logistik, der skal passes, fortæller hun.

quote Jeg er blevet lærer, fordi jeg godt kan lide kontakten med mennesker, nu har jeg ikke så meget kontakt med børnene

Marlene Jensen, lærer, Broskolen, Korsør

Vil helst være i skole

Anja Nordby Bøgeblad er forælder til en pige i tredje klasse på Broskolen. Hun synes, lærerne har været gode til at tilpasse sig situationen ved de to tidligere hjemsendelser før jul.

- Det bedste har været, at lærerne har været let tilgængelige. De vil gerne høre, om det, de gør, fungerer. Og det er ikke sådan, at de lægger noget ud mandag, og forventer det er løst dagen efter, de forstår ligesom godt forældrenes situation, siger Anja Bøgeblad.

Hun kan dog tydligt mærke på hendes datter, at hun allerhelst vil være over i skolen.

Det savner Marlene Jensen også.

- Jeg er blevet lærer, fordi jeg godt kan lide kontakten med mennesker, nu har jeg ikke så meget kontakt med børnene. I anden klasse synes de jo, at skolen er et fantastisk sted, og den energi, de har, den savner jeg, siger dansklæreren.

Nødundervisningen gælder frem til 17. januar.