Skal gammel færge skrottes? Politikere skubber millionregning foran sig

Den gamle storebæltsfærge M/F Broen får lov til at sejle i sin egen sø. Politikerne skubber beslutningen, om den skal skrottes eller ej foran sig.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der var fest på kajkanten, da den nymalede færge M/F Broen blev slæbt ind i Halsskov Færgehavn den 3. august 2020.

Forventninger til et færgeeventyr med udsigt til Storebæltsbroen var store.

Der var planer om at indrette færgen fra 1952 til et maritimt vartegn, et kulturhus, og der var store planer om at bringe den tilbage til fordums glans. Men siden har den 80 meter lange færge haft kurs mod et økonomisk forlis. Og den er fortsat totalt lukket for offentligheden.

- Med budgetforliget har vi ikke taget stilling til, om færgen skal skrottes eller ej. I stedet giver vi os tid til at undersøge sagen bedre. Forligspartierne er enige om, at der skal foretages en nærmere vurdering af, hvordan vi kan bruge og vedligeholde M/F Broen i fremtiden. Vi søger også dialog med foreninger og andre interessenter om fremtiden for færgen, forklarer borgmester Knud Vincents (V).

En stor regning venter

Konkret er der afsat 341.000 kroner til analysearbejdet i 2023 i det budgetforlig, som Venstre, Konservative, SF, Radikale, Nye Borgerlige og løsgængeren Anders Nielsen - i alt 21 ud af byrådets 31 medlemmer - står bag.

Kommunen har allerede brugt godt 17 millioner kroner på at købe færgen og lægge den op i en stor sandkasse i et af de tidligere færgelejer i Halsskov Færgehavn.

Men der venter en endnu større regning for den langtidsparkerede færge. Flere eksperter advarede her på TV2 ØST i løbet af foråret kommunen imod konsekvenserne af købet af færgen. De forudså meget store vedligeholdelsesudgifter. Det fik de ret i.

I begyndelsen af august fik kommunen resultatet af en ekstern analyse af færgeprojektet, der sendte et gys igennem politikerne i den økonomisk hårdt trængte kommune. De eksterne konsulenter havde undersøgt fem forskellige scenarier. Alle ville udløse millionregninger til skatteborgerne.

Læs også
Drøm om færgemuseum kan blive økonomisk mareridt
Læs også
Drøm om færgemuseum kan blive økonomisk mareridt

Det billigste er at få skrottet færgen. Det kommer til at koste 9,3 millioner kroner.

Hvis færgen ikke åbnes for offentligheden og sikres mod yderligere forfald, koster det 19 millioner kroner.

Færgen kan også trækkes ud og sænkes ud for færgehavnen og bruges som dykkervrag. Det udløser en regning på 24,7 millioner kroner.

Det vil koste næsten 66,3 millioner at gøre færgen klar til mindre kulturelle formål. Og der bliver ikke engang råd til opvarmning og isolering, oplyser de eksterne eksperter i notatet til kommunen.

Ryster på hovedet

Og så er der luksusmodellen, hvor færgen føres tilbage til sin originale tilstand og kan benyttes som møde- og kultursted. Her lyder prisskiltet på 242,8 millioner kroner – lige under en kvart milliard kroner.

- Det ser fuldstændigt sindssygt ud, lød borgmester Knud Vincents reaktion, da TV2 ØST talte med ham om sagen i begyndelsen af august.

Læs også
Rystet skibsingeniør - gammel færge kan koste skatteborgerne millioner af kroner
Læs også
Rystet skibsingeniør - gammel færge kan koste skatteborgerne millioner af kroner

Tallene får ham stadig til at ryste på hovedet.

- Lige nu har vi altså nogle mere presserende problemer at tage fat på. Vi skal have genoprettet kommunens økonomi. Det er vores fokus. Og færgen løber jo ingen steder, fastslår Knud Vincents (V).

Men måske kan der være en lille redningskrans til den gamle færge.

- Nu får vi mere tid til at undersøge sagen og dermed et bedre grundlag for vores beslutning. Samtidig har jeg fået spændende henvendelser, som vi skal have fundet ud af, om der er bund i, eller om det bare er fugle på taget, lyder det fra borgmesteren.

I videoen herunder bliver vi vist rundt på den gamle storebæltsfærge M/F Broen:

Er det et sminket lig eller en kommende stor turistattraktion? Meningerne er delte. Den gamle Storebæltsfærge M/F Broen har nu ligget i halvandet år i Halsskov Færgehavn. Offentligheden har stadig ikke adgang. Regningen er blevet langt større end ventet. Og en af Danmarks førende skibsfarteksperter kalder det et fejlkøb.

Nyhedsoverblik